Análisis de la práctica educativa con Sistemas de Información Geográfica a través de la perspectiva de los profesores en Baden-Württemberg, Alemania

Contenido principal del artículo

Gustavo Nieto
Alexander Siegmund

Resumen

Con  el  objetivo  de  analizar  la  frecuencia  de  uso  de  los  Sistemas  de  Información  Geográfica (SIG) en la Geografía de la educación secundaria, los temas tratados y los factores que afectan a estas herramientas, se realizó una encuesta online en el curso 2014-2015 con una muestra de 146 profesores. Los resultados mostraron un uso esporádico de los Web SIG, una formación autodidacta y que los SIG se utilizan para tratar problemas espaciales  complejos.  Como  resultado,  es  necesario  simplificar  el  uso  de  los  SIG educativos, modificar el plan de estudios y adaptar el software para aumentar su uso.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.

Detalles del artículo

Cómo citar
Nieto, G., & Siegmund, A. (2019). Análisis de la práctica educativa con Sistemas de Información Geográfica a través de la perspectiva de los profesores en Baden-Württemberg, Alemania. Didáctica Geográfica, (20), 153-171. https://doi.org/10.21138/DG.459
Sección
Artículos

Citas

Ateş, M. 2013. “Geography Teachers’ Perspectives towards Geography Education with Geographic Information Systems (GIS).” International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology 2 (10): 5124-5130.

Audet, R. H., and J. Paris. 1997. “GIS implementation model for schools: Assessing the critical concerns.” Journal of Geography 96 (6): 293-300.

Baker, T. R., and S. W. Bednarz. 2003. “Lessons Learned from Reviewing Research in GIS Education.” Journal of Geography 102 (6): 231-233.

Baker, T. R., S. Battersby, S. W. Bednarz, A. M. Bodzin, B. Kolvoord, S. Moore, D. Sinton, and D. Uttal. 2014. “A Research Agenda for Geospatial Technologies and Learning.” Journal of Geography 114 (3):118-130. doi:10.1080/00221341.2014.950684.

Baker, T. R., J. J. Kerski, N. T. Huynh, K. Viehrig, and S. W. Bednarz. 2012. “Call for an Agenda and Center for GIS Education Research.” Review of International Geographical Education Online (RIGEO) 2 (3): 254-288.

Baker, T. R., A. M. Palmer, and J. J. Kerski. 2009. “A National Survey to Examine Teacher Professional Development and Implementation of Desktop GIS.” Journal of Geography 108 (4–5): 174-185. doi:10.1080/00221340903435934.

Briones, G. 1996. Metodología de la investigación cuantitativa en ciencias sociales. Vol. 3. Especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Bogotá: ICEFS.

Davis, F. D. 1989. “Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology.” MIS Quarterly 13 (3): 319-340.

Demirci, A. 2009. "How do Teachers Approach New Technologies: Geography Teachers’ Attitudes towards Geographic Information Systems (GIS)." European Journal of Educational Studies 1(1): 43-53.

Demirci, A. 2013. "The use of spatial technologies in secondary schools in Turkey: Current applications, prospects and recommendations for the future." In The proceedings of the 19th International Seminar on Sea Names: Sea, Sea Names and Mediterranean Peace (vol. 1, 181-192). Istanbul.

Deutsche Gesellschaft für Geographie, ed. 2012. Educational Standards in Geography for the Intermediate School Certificate. Bonn: Deutsche Gesellschaft für Geographie.

Goodchild, M. F. 2007. “Citizens as sensors: Web 2.0 and the volunteering of geographic information.” GeoFocus, no.7.

Höhnle, S., R. Mehren, and J. C. Schubert. 2015. “Teachers’ Perspectives on Teacher Training for Better Implementation of GIS in the Geography Classroom.” GI_Forum ‒ Journal for Geographic Information Science 1: 363-372. doi:10.1553/giscience2015s363.

Holt-Jensen, A. 2009. Geography: History and Concepts. 4th ed. Londres: Sage Publications.

Johansson, T. 2003. "GIS in Teacher Education – Facilitating GIS Applications in Secondary School Geography." In ScanGIS’2003 - The 9th Scandinavian Research Conference on Geographical Information Science. Espoo, Finland.

Kerski, J. J. 2008. “The role of GIS in Digital Earth education.” International Journal of Digital Earth 1 (4): 326-346. doi:10.1080/17538940802420879.

Kerski, J. J., A. Demirci, and A. J. Milson. 2013. “The Global Landscape of GIS in Secondary Education.” Journal of Geography 112 (6): 232247. doi:10.1080/00221341.2013.801506.

Kinniburgh, J. 2008. "An Investigation of the Impediments to Using Geographical Information Systems to Enhance Teaching and Learning in Mandatory Stage 5 Geography in New South Wales." Geographical Education 21: 20-38.

Kitchenham, B. A., L. M. Pickard, S. G. MacDonell, and M. J. Shepperd. 2001. “What Accuracy Statistics Really Measure.” IEE Procedings Software 148 (3): 81-85. doi:10.1049iip-rsn:200 10506.

Lam, C.-C., E. Lai, and J. Wong. 2009. “Implementation of geographic information system (GIS) in secondary geography curriculum in Hong Kong: current situations and future directions.” International Research in Geographical and Environmental Education 18 (1): 57-74. doi:10.1080/10382040802591555.

Lay, J.-G., Y.-L. Chi, Y.-S. Hsieh, and Y.-W. Chen. 2013. “What influences geography teachers’ usage of geographic information systems? A structural equation analysis.” Computers & Education, no. 62: 191-195.

Lázaro, M. L. de, and M. J. González. 2005. “La utilidad de los sistemas de información geográfica para la enseñanza de la Geografía.” Didáctica Geográfica 7: 105-122.

Milson, A. J., A. Demirci, and J. J. Kerski, eds. 2012. International Perspectives on Teaching and Learning with GIS in Secondary Schools. Springer.

Ministerium für Kultus, Jugend und Sport Baden-Württemberg. 2016. “Bildungsplan 2016. Allgemein bildende Schulen Gymnasium, Endfassung. Geographie.” Ministerium für Kultus, Jugend und Sport Baden-Württemberg. http://www.bildungsplaene-bw.de.

Nieto, G. 2014. “The teaching of Geography in the 21st century: social, technological, and pedagogical issues.” In International Congress on Education, Innovation and Learning Technologies. Barcelona: Universidad de Extremadura.

Nieto, G. 2016a. “Análisis de la práctica educativa con SIG en la enseñanza de la Geografía de la educación secundaria.” Dissertation, Barcelona: Universidad de Barcelona.

Nieto, G. 2016b. “La práctica educativa con SIG en la Geografía de la educación secundaria de Baden-Württemberg.” In Simposium de Jóvenes Investigadores en Geografía. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Nieto, G. 2017. “Los SIG como ayuda para tratar los problemas del mundo contemporáneo en las clases de Geografía de la educación secundaria.” In XIV Jornadas Internacionales de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Pallant, J. 2010. SPSS Survival Manual. 4th ed. Maidenhead (England): McGraw Hill.

Pérez, C. 2005. Revoluciones Tecnológicas y Capital Financiero: La dinámica de las burbujas financieras y las épocas de bonanza. México: Siglo XXI.

Rogers, E. M. 2003. The Diffusion of Innovations. 5th ed. Nueva York: The Free Press.

Schubbe, N. 2014. "Puffer und Clip versus Zirkel und Schere. Eine vergleichende Studie zwischen GIS und analoger Kartenarbeit im Geographieunterricht". Dissertation, Heidelberg: Pädagogischen Hochschule Heidelberg.

Siegmund, A., K. Viehrig, and D. Volz. 2007. “GIS@school – new didactical aspects of using GIS in geography education.” presented at the HERODOT, Stockholm.

Siegmund, A., D. Volz, and K. Viehrig. 2007. “GIS in the classroom – challenges and chances for geography teachers in Germany.” In HERODOT. Stockholm.

Solanas, A., and J. Guàrdia. 2012. “Modelos de regresión lineal.” In Estadística aplicada a las ciencias sociales mediante R y R-Commander, 1st ed., 433-497. Madrid: Garceta.

UNESCO. 1989. “Proposed International Standard Nomenclature for Fields of Science and Technology.” UNESCO.

Venkatesh, V., M. G. Morris, G. B. Davis, and F. D. Davis. 2003. “User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View.” MIS Quarterly 27 (3): 425-78.

Viehrig, K. 2014. “Exploring the effects of GIS use on students’ achievement in geography.” Dissertation, Heidelberg: Pädagogischen Hochschule Heidelberg.

Viehrig, K., and A. Siegmund. 2012. “Germany: Diverse GIS implementations within a diverse educational landscape.” In International perspectives on teaching and learning with GIS in secondary schools, 107-13. Springer.