Conceptions about landscape in initial teacher training

Main Article Content

Maria Rosa Mateo Girona

Abstract

The present work deals with an investigation on education in the landscape, which has been developed extensively from the Landscape Convention (2000). A case study is presented, the objective of which is to analyze the conceptions of the landscape of the students of the Degrees of Primary and Infant Education and of the University Master's Degree in Teacher Training. For this, an initial test has been carried out in which the students have worked on their vital spaces. The analysis is based on the categorization of the biotic, abiotic and anthropic elements of these landscapes. Some of the results show that the students identify the landscapes from their experience, and use an unspecialized vocabulary from the geographical area; therefore, they do not relate this lived reality with the learned academic contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mateo Girona, M. R. (2020). Conceptions about landscape in initial teacher training. Didáctica Geográfica, (21), 41-74. https://doi.org/10.21138/DG.519
Section
Artículos

References

Adrados, T. (1998). Ideas previas y concepto de paisaje en alumnos de primaria. In J. R. Vera, E. M. Tonda & M. J. Marrón (Coord.), Educación y geografía (pp. 145-151). Alicante: Universidad de Alicante.

Crespo, J. M. (2018). La educación en paisaje en el Grado de Maestro de Educación Primaria. Tesis Doctoral dirigida por la Dra. Mª Jesús Marrón. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Retrieved from https://eprints.ucm.es/49394/

Gómez, A. (1996). El paisaje como elemento de referencia para el estudio de los diversos aspectos geográficos. Una aproximación a su significado curricular. In M. J. Marrón (Coord.) III Jornadas de Didáctica de la Geografía (pp. 195-215). Madrid: Universidad Complutense de Madrid

Iraola, I. (2007). Didáctica de la geografía humanística explorar el concepto de lugar en la ciudad postindustrial. Mostrar la acción educativa desde la narración del profesor. Tesis Doctoral. Leioa: Universidad del País Vasco.

Iraola, I. (2019). “Mirenen baserria": presente y futuro del caserío: una mirada desde la educación secundaria. Iber, 96, 26-35.

Liceras, A. (1996). La observación en el estudio del paisaje., In M. J. Marrón (Coord.) III Jornadas de Didáctica de la Geografía (pp. 295-302). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Liceras, A. (2003). Observar e interpretar el paisaje: estrategias didácticas. Granada: Grupo Editorial Universitario.

Marrón, M. J. (1996). Introducción. In M. J. Marrón (Coord.) III Jornadas de Didáctica de la Geografía (pp. 5-7). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Martínez, R. & Monllor, E. M. (2014). Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas para la educación geográfica. Córdoba: Universidad de Córdoba y Asociación de Geógrafos Españoles.

Mateo, M. T. (2016). Análisis del tratamiento de la descripción escrita en libros de texto de 1º y de 3º de educación secundaria obligatoria, en el bloque temático de Geografía, y su proyección en la formación del profesorado. Tesis Doctoral dirigida por el Dr. Teodoro Álvarez Angulo. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. . Retrieved from https://eprints.ucm.es/40400/1/T38103.pdf