Walking tour as geography learning strategy applied in Sargadelos (Lugo)
Main Article Content
Abstract
This article analyzes the relationship between the ceramic industry and its geographical location, its influence on the landscape, and its educational values, highlighting the landscape’s value. This paper focuses on the museum’s role as an educational institution. It examines the potential of these museums to carry out activities that can provide geographic values using the walking tour as a learning strategy. Lastly, an educational suggestion is proposed for the Historical Museum of Sargadelos related to the Secondary Education and Baccalaureate curriculum. This activity can offer a complimentary experience than the traditional museum education, in which the geographical approach has been frequently overlooked in favor of historical or artistic content.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alfrey, J. & Clark, C. (2005). Clay. In J. Alfrey & C. Clark, The landscape of industry: Patterns of change in the Ironbridge Gorge. London: Routledge.
Álvarez Munárriz, L. (2011). La categoría del paisaje cultural. Revista de Antropología Iberoamericana, 6(1), 57-80.
Arnold, D. (1985). Ceramic theory and cultural process. Cambridge: University of Cambridge.
Artero Gonell, T. (2019). La Real Fábrica: Símbolo de identidad, elemento para la cohesión social y oportunidad para que el alumnado desarrolle nuevas competencias. En M. Álvarez Areces (Ed.), Resiliencia innovación y sostenibilidad en el patrimonio industrial (pp. 183-190). Gijón: CICEES.
Asensio, M. (2001). El marco teórico del aprendizaje informal. Íber, 27. 17-40.
Asensio, M. & Pol, E. (2001). Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Buenos Aires: Aique.
Asensio, M. & Pol, E. (2008). Conversaciones sobre el aprendizaje informal en museos y el patrimonio. In H. Fernández Betancort (Ed.), Turismo, patrimonio y educación. Los museos como laboratorios de conocimientos y emociones. (pp. 19-60). Lanzarote: Escuela Universitaria de Turismo de Lanzarote.
Bas Ordóñez, G. (2009- 2010). La arquitectura de la Real Fábrica de Sargadelos. Espacio, tiempo y forma, 22- 23, 275-301.
Byeon, J. (2008). The role of museums in promoting lifelong eudcation in Korean cities. In Seoul Museum of History (Ed.), Ways to activate lifelong education of urban history museums (pp. 197-226). Seúl: Kyungin Munhwasa.
Calaf, R. & Fontal, O. (2002). Esculturas en la Ciudad. ¿Añadir Patrimonio o Borrarlo? Ciudad y Patrimonio: Revista de Arqueología. Arte y Urbanismo, 6, 175-184.
Chapin, E. (24 de 9 de 2019). Sunday Walking Tours. Obtenido de Museum of the City of New York.
Choi, Y. (2011). 교육의 형식성과 형식화 과정에 관한 고찰 [Explorar la formalidad y la formalización en la educación]. The Korean Journal of Philosophy of Education, 33, 181-206.
Coombs, P. H. & Ahmed, M. (1974). Background of the Study. In Attacking Rural Poverty: How Non-formal Education Can Help (pp. 3-9). Baltimore: John Hopkins University Press.
Díaz-Maroto, I. (2019). Cerámica de Sargadelos: Arquitectura integrada en el paisaje. In M. Álvarez Areces (Ed.), Resiliencia, innovación y sostenibilidad (pp. 219-226). Gijón: CICEES.
García de la Vega, A. (2004). El itinerario geográfico como recurso didáctico para la valoración del paisaje. Didáctica Geográfica, 6, 79-95.
García de la Vega, A. (2011). El paisaje: un desafío curricular y didáctico. Didácticas Específicas, 14, 1-19.
García de la Vega, A. (2014). Didáctica del paisaje. Realidad y reto educativo. Aula verde: revista de educación ambiental, 42, 8-9.
García de la Vega, A. (2019). Perspectivas de futuro en el aprendizaje del paisaje. Didáctica Geográfica, 20, 55-77.
García Fernández, J. (1975). Organización del espacio y economía rural en la España atlántica, Madrid: Siglo XXI.
Hammond, L. (2018). The place of fieldwork in geography education. In M. Jones y D. Lambert (Ed.), Debates in Geography Education. Oxon: Routledge.
Hein, G. E. (1998). Learning in the museum. London y Nueva York: Routledge.
Hein, G. E. (2006). Museum Education. In S. MacDonald (Ed.), A Companion to Museum Studies (pp. 340-352). Oxford: Blackwell Publishing.
Hernández Carretero, A. (2010). El valor del paisaje cultural como estrategia didáctica. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 9, 162-178.
Homobono, J. I. (1987). Modificación del paisaje, recursos naturales y culturales, y ordenación del territorio en el Valle de El Regato (Barakaldo). Lurralde, 239-283.
Hooper-Greenhill, E. (2007). Museums and education: purpose, pedagogy, performance. Abingdon y Nueva York: Routledge.
Huerta, R. (2010). Maestros y museos: Educar desde la invisibilidad. Valencia: Universidad de Valencia.
ICOM. (2014). La Carta di Siena. Museos y paisajes culturales. Siena.
ICOM. (2017). Estatutos. Modificados y adoptados por la asamblea general extraordinaria. Paris.
Jacquemart, A. (1873). Histoire de la céramique: étude descriptive des poteries de tous temps et de tous peuples. Paris: Hachette.
Jerez García, Ó. (2012). La enseñanza de la Geografía en el ámbito educativo formal, no formal e informal. Reflexiones epistemológicas. Serie Geográfica, 18, 13-23.
Jung, H. (2018). Hein의 구성주의 박물관교육이론 [Teoría de la educación del museo constructivista de Hein]. The Journal of Museum Education, 19, 12-15.
Kang, K. (2012). 한국도자사 [Historia de la cerámica coreana]. Seúl: Yekyong.
Khor P. S. (2005). Sustainable Mining of the Clay Resources in Peninsular Malaysia. Geological Society of Malaysia Bulletin, 51, 1-5.
Lebrún Aspíllaga, A., M. (2015) La educación formal, no formal e informal: una tarea
pendiente en los museos del Perú. Consensus, 20 (2), 25-40.
Liceras Ruiz, Á. (2018a). Notas para el estudio del paisaje. UNES, 4, 26-39.
Liceras Ruiz, Á. (2018b). Los itinerarios didácticos en la enseñanza de la Geografía. Reflexiones y propuestas acerca de su eficacia en educación. UNES, 5, 66-81.
Livingstone, D. W. (2001). Adults' informal Learning: Definitions, Findings, Gaps and Future Research (No. Working paper 21). Toronto: OISE/UT.
Livingstone, D.W. (2006) Informal Learning: Conceptual distinctions and preliminary findings. In Z. Bekerman, N. C. Burbules y D. S. Keller (Ed.) Learning in places - the informal education reader (pp. 203-228). New York: Peter Lang.
Martínez de Pisón. (2010). Valores e identidades. In E. Martínez de Pisón y N. Ortega Cantero (Eds.), El paisaje: Valores e identidades (pp. 11-45). Madrid: Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.
Martul Vázquez, P. (1999). La musealización de Sargadelos. Museo: Revista de la Asociación Profesional de Museólogos de España, 4, 193-200.
Martul Vázquez, P. & Varela Zapata, J. (2009). El proyecto ilustrado y la influencia inglesa en el desarrollo industrial de Sargadelos. Revista Antropológicas, 11, 193-204.
Medley, M. (1980). The Chinese potter: a practical history of Chinese ceramics. London: Phaidon Press.
Michelaki, K., Hancock, R. & Braun, G. (2015). Local clay sources as histories of human-landscape interactions: A ceramic taskscape perspective. Journal of Archaeological Method and Theory, 783-827.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Madrid.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015a). Plan Nacional de Paisaje Cultural. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2015b). 100 Paisajes Culturales en España, Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Montenegro Valenzuela, J. (2011). El museo como instrumento en la didáctica del patrimonio. Patrimonio Cultural de España, 5, 137-149.
Museo de Hanseong Baekje de Seúl. (2020). 교육홍보안내 [Información y promoción de la educación].
Pérez Melgar, M. & Morón Monge, H. (2016). El itinerario didáctico como herramienta para la activación patrimonial: una experiencia docente desde el parque María Luisa. Campo Abierto, 35 (2), 83-94.
Pérez Vázquez, E. (2011). Sargadelos a través da cerámica. Asociación de Ceramología (Ed.) La cerámica en Galicia: de los Castros a Sargadelos (pp. 115-122). S.L: Asociación de Ceramología.
Prado Gómez, A. (1993). Sargadelos, una experiencia ilustrada precapitalista. Boletín do Museo Provincial de Lugo, 6, 29-51.
Presidencia del Gobierno de España (1985). España. Ley 16/1985, de 25 de junio, del Patrimonio Histórico Español.
Rangiya, J. G. (2007). Ceramic industry in Gujarat. (Tesis doctoral, Gujarat University, Ahmedabad, India)
Rodrigues da Silva, R. (2012). Cultural landscape and industrial heritage: Possibilities for the Brazilian studies. XVth lnternational TlCClH Congress. Taipei, Taiwan.
Rogers, A. (2004). Ideologues. In Non-Formal Education-Flexible Schooling or Participatory Education? (pp. 92-103). Hong Kong: The University of Hong Kong Kluver Academic Publishers.
Schlereth, T. (2016). Object Knowledge: Every museum visitor and interpreter. En S. Nichols (Ed.), Patterns in practice. Selections from the Journal of Museum Education. Oxon y New York: Routledge.
Sebastiá Alcaraz, R. & Blanes Nadal, G. (2001). Aproximación al entorno desde los museos industriales en la provincia de Alicante. In E. Tonda Monllor & A. Mula Franco (Eds.), Scripta in memoriam. Homenaje al profesor Jesús de Vera Ferre (pp. 425–436). San Vicente del Raspeig: Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Sebastiá Alcaraz, R. & Blanes Nadal, G. (2010). El itinerario didáctico industrial: El problema de la puesta en práctica en los principios teóricos en el "Molinar" de Alcoy (Alicante). Didáctica Geográfica, 11, 111-140.
Sebastiá Alcaraz, R. & Tonda Monllor, E. (2000). Aproximación al entorno industrial en la comunidad valenciana. In J. Pagés Blanch, J. Estepa Giménez & G. Travé González (Coords.), Modelos, contenidos y experiencias en la formación del profesorado de Ciencias Sociales (pp. 215-234). Huelva: Universidad de Huelva.
Serrat Antolí, N. (2007). Acciones didácticas y de difusión en museos. In J. Santacana Mestre & N. Serra Antolí (Coords.), Museografía Didáctica (pp. 103-206). Barcelona: Ariel.
Sodano, C. (2017). Cultural Landscapes in International Charters. Museum international, 82-85.
Symonds, L. A. (1999). Landscape and Social Practice: The production and consumption of pottery in tenth century Lincolnshire. Tesis doctoral. York (Inglaterra): University of York.
Tafalla, M. (2015). Paisaje y sensorialidad. In T. Luna y I. Valverde (Dirs.), Teoría y paisaje II: paisaje y emoción. El resurgir de las Geografías emocionales (pp. 115-135). Barcelona: Observatorio del Paisaje de Cataluña; Universidat Pompeu Fabra.
The International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage. (2003). Carta De Nizhny Tagil Sobre El Patrimonio Industrial. Moscú.
Tilden, F. (1977). Principles of interpretation. In F. Tilden, Interpreting our heritage (pp. 3-10). S.L.: The University of North Carolina Press.
Trachana, A. (2011). La recuperación de los paisajes industriales como paisajes culturales. Ciudades, 14, 189-212.
UNESCO. (1994). Operational Guidelines for the Implementation of the World Heritage Convention.
Unión Europea. (2000). Convenio Europeo del Paisaje. Florencia.
Van Veldhuizen, A. (2017). Education toolkit- methods & techniques from museum and heritage education. (C. Bown, Trad.) Utrecht: LCM, the Erfgoedhuis Zuid-Holland y ICOM-CECA.
Volkova, E. (2017). Sargadelos and the Aesthetic Formation of Galician Identity. In B. Sampedro Vizcaya & J. A. Losada Montero (Eds.), Rerouting Galician Studies. Multidisciplinary Interventions (pp. 315-330). Cham: Palgrave Macmillan.
Vrkljan, G. L & Konestra, A. (2018). Pottery Production, Landscape and Economy of Roman Dalmatia. Interdisciplinary approaches. Oxford: Archaeopress Publishing.
Zhan, J. (2012). The Cultural Landscape of Ceramic Workshops in Jingdezhen. Scientia Geographica Sinica, 32, 55-59. [texto en chino]