Geography teaching in time of coronavirus: perception of the educational community

Main Article Content

José Ángel Llorente-Adán

Abstract

This work is part of the current situation generated in the educational system because of the health crisis caused by the coronavirus pandemic, throughout the last months of the 2019-2020 academic year. The main objective is to analyze the first consequences that the sudden and unexpected change has entailed for the educational community in general, as well as the repercussions that this situation may have generated in terms of teaching and learning Geography in particular. To achieve this purpose, we have made a questionnaire that has been completed by 547 people from all over Spain who are part of the educational community. The conclusions allow us to know the transformations that may have taken place both in the general teaching-learning system, as well as in the specific teaching and acquisition of geographic knowledges when moving from a face-to-face system to a distance teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Llorente-Adán, J. Ángel. (2020). Geography teaching in time of coronavirus: perception of the educational community. Didáctica Geográfica, (21), 203-225. https://doi.org/10.21138/DG.547
Section
Artículos

References

Alonso, E. (2019). Mapas Flash interactivos. Juegos didácticos para aprender Geografía Disponible en: http://serbal.pntic.mec.es/ealg0027/mapasflash.htm

Andrades, M. S., Aransay, J. M., Diago, M. P., Lana-Renault, N., Llorente, J. A., Ruiz, P. & Sáenz de Cabezón, E. (2020). Enseñanza de Sistemas de Información Geográfica (SIG) en estudios de grado y posgrado en la Universidad de La Rioja: principios teóricos y ejercicios prácticos. Universidad de La Rioja.

Asociación Española de Geógrafos (AGE) (2020). Formulario sobre la situación actual de educación a distancia. Disponible en: https://www.age-geografia.es/site/formulario-sobre-la-situacion-actual-de-educacion-a-distancia/

Cabrera, L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. Revista de Sociología de la Educación - RASE, 13, 2, 114-139. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125

Claudino Loureiro Nunes, S. & Spinelli Braga, F. (2012). Educación geográfica y ciudadanía: un abordaje reflexivo. In R. De Miguel González; M. L. De Lázaro Torres; M. J. Marrón Gaite (Eds.), La educación geográfica digital. (pp. 49-58). Zaragoza: Asociación de Geógrafos Españoles, Grupo de Didáctica de la Geografía y Universidad de Zaragoza.

Cotino Hueso, L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de educación y derecho. Education and law review, 21, 1-29.

De Miguel González, R. (2012). El currículo escolar y la didáctica de la geografía en R. De Miguel González, M. L. De Lázaro Torres & M. J. Marrón Gaite (Eds.). La educación geográfica digital. pp. 13-36). Zaragoza: Asociación de Geógrafos Españoles, Grupo de Didáctica de la Geografía y Universidad de Zaragoza.

Del Rey, R., Ortega-Ruiz, R. & Feria, I. (2009). Convivencia escolar: fortaleza de la comunidad educativa y protección ante la conflictividad escolar. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 23, 3, 159-180.

Jurado Gómez, C. (2009). La familia y su participación en la comunidad educativa. Revista digital de innovación y experiencias educativas, 23, Octubre, 1-10. Disponible en: https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_23/CARMEN_JURADO_GOMEZ01.pdf

Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. (2020). QEDU, Qué Estudiar y Dónde en la Universidad. Disponible en: https://www.educacion.gob.es/centros/home.do

Ministerio de Educación Cultura y Deporte. (2020). Registro Estatal de Centros Docentes No Universitarios (RCD) Disponible en: https://www.educacion.gob.es/centros/home.do

Nin, M. C., Acosta, M. I. & Leduc, S. M. (2020). Pandemia en el siglo XXI. Reflexiones de la(s) geografía(s) para su comprensión y enseñanza. Huellas, 24, 1, 219-239. http://dx.doi.org/10.19137/huellas-2020-2412

Ormazabal, M., Vadillo, V., Pontevedra, S., Arroyo, J. M. & Bono, F. (12 marzo 2020). 9,5 millones de estudiantes se quedan dos semanas sin clase en España. El País. Disponible en: https://elpais.com/sociedad/2020-03-12/suspendidas-las-clases-en-todos-los-centros-educativos-de-euskadi.html

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado. nº 52, de 1 de marzo de 2014, pp. 19349 a 19420.

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado. nº 3, de 3 de enero de 2015, pp. 169 a 546.

Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. Boletín Oficial del Estado. nº 67, de 14 de marzo de 2020, pp. 25390 a 25400.

Ruiz Conesa, S. (2019). La comunicación de contenidos geográficos en el aula de secundaria. In X. C. Macía Arce; F. X. Armas Quintá; F. Rodríguez Lestegás, (Coords.), La reconfiguración del medio rural en la sociedad de la información. Nuevos desafíos en la educación geográfica (pp. 421-434). Lugo: Andavira editora.

Scagnoli, N. I. (2005). Estrategias para motivar el aprendizaje colaborativo en cursos a distancia. In Ideals. Illinois Digital Environmental for Access to Learning and Scholarship. Disponible en: https://www.ideals.illinois.edu/handle/2142/10681

UNESCO. (2020 a). COVID-19 Impact on Education, In United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Disponible en: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse

UNESCO. (2020 b). Distance learning solutions. En United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Disponible en: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/solutions

Zafra, I., (29 mayo 2020). Mezclar edades, reducir horario y comer en el aula: las fórmulas para que todos los alumnos vuelvan a la escuela. El país, Disponible en: https://elpais.com/sociedad/2020-05-28/mezclar-edades-reducir-horario-y-comer-en-el-aula-las-formulas-para-que-todos-los-alumnos-vuelvan-a-la-escuela.html