The Berro Fountain: a country house and singular park in contemporary Madrid (landscape, memory and knowledge of the environment)

Main Article Content

Uxío-Breogán Diéguez Cequiel

Abstract

Urban space has been built at the expense of rural space, a reality that the youngest public does not know, reducing its relationship with it to punctual leisure (and with it the essential function of the rural throughout the history of the human being). Even on the part of those young people who may have grandparents who had once worked in the fields, the rural is manifestly remote and linked to hard work and restlessness. The time in which the rural population had a very notable presence does not exist in the worldview of the youngest, including the teachers in training, although behind the reality and urban epidermis the memory of the rural environment emerges. This text tries, on the one hand, to focus on the evolution of the Quinta de La Fuente del Berro and its closest environment, highlighting the footprints and memory of the rural environment of the Madrid neighborhoods of Las Ventas and La Fuente del Berro, pointing out on the other hand the didactic potential of this part of the eastern expansion of the Spanish capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Diéguez Cequiel, U.-B. (2020). The Berro Fountain: a country house and singular park in contemporary Madrid (landscape, memory and knowledge of the environment). Didáctica Geográfica, (21), 247-264. https://doi.org/10.21138/DG.548
Section
Artículos

References

Baroja y Nessi, P. (1933). Juan Van Halen el oficial aventurero. Madrid, Espasa-Calpe.

Baztán, F. (1959). Monumentos de Madrid, Sección de Cultura. Artes Gráficas Municipales.

Calaf Masachs, R., Suárez Casares, Mª Á. & Menéndez Fernández, R. (1997), Aprender a enseñar Geografía, Barcelona: Oikos-Tau.

Camarero Bullón, C. (2002). El Catastro de Ensenada, 1749-1756 (catálogo de la exposición). Magna averiguación fiscal para alivio de los vasallos y mejor conocimiento de los reinos, Madrid: Centro de Publicaciones y Documentación del Ministerio de Economía y Hacienda.

Carrera Hontana, E. et al. (2017). El Museo de San Isidro. Un siglo de arqueología en Madrid. Boletín del Museo Arqueológico Nacional, 35, 1780-1787.

Del Río López, Á. (1993). Viejos oficios de Madrid. Madrid: Ediciones La Librería.

García, F. F., Álvarez, C., Carmona, M., Civantos, J., Guerrero, G., Román, T. & Villanueva, A. (1993). Vivir en la ciudad: una unidad didáctica para el estudio del medio urbano. Investigación en la escuela, 20, 39-64.

García Pérez, F. F. (2007). Urbes locales y valores cívicos universales. La enseñanza en los espacios urbanos. In Mª J. Marrón Gaite, J. Salom y X.M. Souto (Eds.), Las competencias geográficas para la educación ciudadana (pp. 201-220). Valencia: Universitat de València y Grupo de Didáctica de la Asociación de Geógrafos Españoles.

Lezcano, A. (1973). Madrid, sus cosas y sus gentes. Madrid: Prensa Española.

Llamas Madurga, R. (1976). La utilización de aguas subterráneas en Madrid. De los ‘mayrat’ musulmanes a los modelos digitales. Estudios geológicos, 32 (1). 121-139.

Madoz, P. (1847). Diccionario geografico estadístico-histórico de España y sus posesiones de ultra-mar (Tomo X). Madrid: Establecimiento tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti.

Medina, S.; Arrebola Haro, J. C.; Mora Márquez, M.; López Fernández, J. A. (2016). Propuesta de itinerario interdisciplinar en la formación del profesorado e Educación Primaria en el ámbito de las Ciencias Sociales y Experimentales. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 31, 79-97.

Monte-Cristo (27/07/1924). Residencias Campestres. La Quinta del Berro. In Blanco y Negro, pp. 39-41.

Souto Alcaraz, Á. (1994). Fuente del Berro. Madrid: Fundación Caja de Madrid / El Avapiés.

Souto González, X. M. (1999). Didáctica de la Geografía. Barcelona, Ediciones del Serbal.

Vilarrasa, A. (2003). Salir del aula, Íber. Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 36, 5-6.

Zoido Naranjo, F. (2019). Notas a propósito del ‘modelo territorial español’ y propuesta sobre competencia estatal en ordenación del territorio y paisaje ante una nueva revisión de la Constitución de 1978. In Farinós Dasí, J.; Ojeda Rivera, J. F. & Trillo Santamaría, J. M. (Coods.) España: Geografías para un Estado posmoderno (pp. 101-104). Madrid/Barcelona, AGE-Geocrítica.