Toponymy and the teaching of Geography. A methodological proposal on the use of place names on field trips
Main Article Content
Abstract
Based on reflections about the close relationship between toponymy and geography, a methodological proposal is presented to take advantage of the didactic potential of place names in the teaching of Geography through field trips. The experience gained through research on toponymy that has involved the collection, classification and analysis of thousands of place names in the Balearic Islands has allowed us to design a methodology that discovers the informative and descriptive richness of place names. Given the scarcity of studies on this subject, our contribution can be useful to teachers seeking greater knowledge of the territory visited and the keys to interpreting its landscapes.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alcaraz, A. & Azcárate, M. (2005). Toponimia: Normas para el MTN25. Conceptos básicos y terminología. Madrid: Dirección General del Instituto Geográfico Nacional.
Alderman, D.H. (2008). Place, Naming and the Interpretation of Cultural Landscapes. In B. Graham & P. Howard (Eds.) The ashgate research companion to Heritage and Identity. (pp. 195-213). Londres: Routledge.
Alderman, D.H. & Rose-Redwood, R. (2020). The classroom as “toponymic workspace”: towards a critical pedagogy of campus place renaming. Journal of Geography in Higher Education, 44(1), 124-141. https://doi.org/10.1080/03098265.2019.1695108
Arroyo Ilera, F. (2010). Creciente interés geográfico por la toponimia. Estudios Geográficos, LXXI(268), 299-309.
Beüt, E. (1982). Geografia i Toponímia. Crónica de la XIII Asamblea de Cronistas Oficiales del Reino de Valencia. Valencia.
Centro Nacional de Información Geográfica (2021). Actividades de Geografía con visualizadores para ESO y Bachillerato. Utilización de Iberpix y el Comparador de ortofotos del IGN. Madrid: Centro Nacional de Información Geográfica. (edición digital).
Dorion, H. (1986). La toponymie et l’enseignement de la Geógraphie. Cahiers de geógraphie du Québec, 30(81), 429-432.
Fernández, J. (2017). La salida de campo como recurso didáctico para conocer el espacio geográfico: el caso de la ciudad de Valladolid y de Soria. Didáctica Geográfica, 18, 91-109.
Fernández Álvarez, R., Gómez-Gonçalves, A. & Luengo Ungidos Correo, M. Á. (2019). Aprendiendo a interpretar el territorio: estudio de la fitotoponimia en la provincia de Salamanca. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 82, 2816, 1–33. http://dx.doi.org/10.21138/bage.2816
Friera, F. (1992). Utilidad de la toponimia para el conocimiento del entorno. Lletres asturianes: Boletín Oficial de l'Academia de la Llingua Asturiana, 4, 35-44.
García de la Vega, A. (2004). El itinerario geográfico como recurso didáctico para la valoración del paisaje, Didáctica Geográfica, 6, 79-95.
García Martín, M., Villar Lama, A., Fraile Jurado, P., Sánchez Carnero, N. & Márquez Pérez, J. (2018). Se hace geografía al andar: la salida de campo itinerante y senderista. Didáctica Geográfica, 19, 103-125.
Garrido Clavero J., Sánchez del Árbol M.A. & Fernández Adarve G.J. (2020). Didáctica de las salidas de campo de geografía en las distintas etapas educativas: Primaria, Secundaria, Grado, Postgrado, Formación Abierta y Profesional. Reidocrea, 9, 155-172.
Gilio, B. (2015). El uso de la cartografía y la toponimia como recursos didácticos en la enseñanza secundaria de geografía: análisis de una experiencia áulica. Informes Científicos y Técnicos, 7(1), 121-143.
Gómez, A., Sevilla, J. & Fernández, R. (2015). Hacer emerger la diversidad de espacios y los lugares vulnerables a través de un recurso de escasa visibilidad en el currículo de la educación primaria: la toponimia. In A.M. Hernández, C.R. García y J.L. de la Montaña (Coord.), Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: Recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas, (pp. 183-192). Cáceres: Universidad de Extremadura.
Grimalt Gelabert, M., Ordinas Garau, A. & Caldentey Brunet, J. (2009). El paisatge vegetal de Menorca a través de la fitotoponímia. Documents d'anàlisi geogràfica, 55, 93-115.
Martínez de Pisón, E. (2010). Valores e identidades. In E. Martínez de Pisón; N. Ortega Cantero, N. (Eds.) El paisaje: valores e identidades. (pp. 11-45). Madrid: Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.
Morote Seguido, A.F. (2019). Las salidas de campo en España como recurso didáctico para la enseñanza de la geografía. Una revisión bibliográfica. Geographicalia, 71, 27-49.
Morote Seguido, A.F. & Membrado Tena, J.C. (2021). La toponimia como recurso didáctico para la enseñanza de la Geografía. Una propuesta a partir de tres salidas de campo en la Huerta de València (España). Vegueta. Anuario de la Facultad de Geografía e Historia 21(2), 107-136. https://doi.org/10.51349/veg.2021.2.05
Ordinas, A. (2001.) Geografia i Toponímia a les Illes Balears. La terminologia geogràfica en els noms de lloc. Palma: Ed. Moll.
Ordinas, A. (2014). El potencial didáctico de la toponimia en la enseñanza de la Geografía. In R. Martínez-Medina & E.M. Tonda-Monllor (Coords.), Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas para la educación geográfica Vol. 2, (pp. 521-532). Retrieved from http://didacticageografia.age-geografia.es//docs/Publicaciones/2014_Nuevas_perspectivas_conceptuales1.pdf
Ordinas, A. & Binimelis, J. (2018). Los nombres de lugar: un recurso didáctico en la enseñanza geográfica del paisaje natural. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 38(2), 385-408. http://dx.doi.org/10.5209/AGUC.62485
Riesco Chueca, P. (2010). Nombres en el paisaje: la toponimia, Fuente de conocimiento y aprecio del territorio. Cuadernos Geográficos, 46 (2010-1), 7-34. Retrieved from https://revistaseug.ugr.es/index.php/cuadgeo/article/view/629/716
Sauer, C.O. (1956). The Education of a Geographer. Annals of the Association of American Geographers, 46, 287-299.
Tort, J. (2001). La toponímia com a camp de coneixement interdisciplinari. Algunes bases teòriques i epistemològiques per a l’estudi dels noms de lloc. Scripta Nova, 86. Retrieved from https://www.ub.edu/geocrit/sn-86.htm
Tort, J. (2002). La toponímia del Baix Camp. Una interpretació geogràfica. Reus: Associació d’Estudis Reusencs.
Tort, J. (2003). A propòsit de la relació entre toponímia i geografia: el principi de 'significativitat territorial'. In E. Casanova & L.R. Valero (eds.) XXIX Col·loqui de la Societat d'Onomàstica. (pp. 675-688). Teulada: Ed. Denes.
Valenzuela, E. (2010). ¿Es posible aprender Geografía a través de la toponimia?, Investigación Universitaria Multidisciplinaria, 9, 16-26.
Vidal de la Blache, P. (1888-1889). Des divisions fondamentales du sol français. Butlletin Littéraire, II, 1-7/49-57.
Villalón, G. (2013). Estrategia para formación de la cultura toponímica local desde el proceso educativo escolar en secundaria básica. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(1), 77-94.
West, R.C. (1954). The Term "Bayou" in the United States: A Study in the Geography of Place Names. Annals of the Association of American Geographers, 44(1), 63-74.