From theorists on how to teach cities, to what students learn: the route of school urban Geography in Spain and Colombia
Main Article Content
Abstract
The way in which cities are taught in school is the subject of this research, the product of a doctoral thesis entitled: The traditions of school urban Geography in Spain and Colombia, analysis from the polis, civitas and urbs, written by the author. The thesis seeks to identify what happens to what academics and theorists write about how cities should be taught, and what students actually learn. To do this, the research begins by reviewing academic articles on the teaching of cities, then goes on to compare national syllabus guidelines in Spain and Colombia, the development of school texts, their implementation in the classroom, the experiences of innovative teachers and finally the evidence of what students learn, with results from six schools, three in Valencia (Spain) and three in Bogotá (Colombia).
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Araya, F. (2018), Formación ciudadana desde la educación geográfica. La Serena, Chile: Ed. Universidad de la Serena.
Borja, J. (2003). La ciudad conquistada. Madrid: Alianza Editorial S.A.
Calvino, I. (2018). Las ciudades invisibles. Madrid. Siruela.
Carreras, C. y García, A. (2006). La geografía urbana. En D. Hiernaux y A. Lindón (compiladores). Tratado de Geografía Urbana. Barcelona: Anthropos.
Capel, H. (2002). La morfología de las ciudades: sociedad, cultura y paisaje urbano. Barcelona: Ediciones Serbal.
Capel, H. (2003). A modo de inducción: Los problemas de las ciudades. Urbs, civitas, polis. En Ciudades, arquitectura y espacio urbano Vol.3. Almería: Cajamar Publicaciones.
Castelar, S. (2012). Didática da Geografia: apuntes teóricos e metodológicos. Sao Paulo: Ed Xama.
Cavalcanti, L. (2016). A geografía escolar e ciudade. Goiania: Papirus Editorial.
Dewey, J. (1992). Democracia y educación. Una introducción a la filosofía de la educación. Madrid: Editorial Morata.
Garcia, F. (2003). La idea de los alumnos y la enseñanza del medio urbano: la relevancia educativa de las concepciones sobre la ciudad. Sevilla: Diada.
Harvey, D. (2013). Ciudades Rebeldes: del derecho de la ciudad a la revolución urbana. Madrid: Akal.
Hurtado, M.; Romero, O. y Torres, L. (2018). Propuesta para la implementación de un currículo de la Geografía en Colombia. Revista Anekumene 15, 19-29.
Ley Orgánica (2020) de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf
MEN (2020). Derechos Básicos de Aprendizaje – DBA Ciencias Sociales. Ministerio de Educación de Colombia. Bogotá.
Martínez, J. (2006). El Llibre de text en la societat de la informació. Perspectiva escolar, 302, 2-12.
Moreno, N. (2019). Espacialidad urbana y educación geográfica. Bogotá DC: Universidad Pedagógica Nacional.
Pueyo, A. (2002). El Valle del Ebro, territorio en encrucijada. Ibercaja, Zaragoza: Ibercaja.
Rodríguez, A. (2000). Geografía conceptual. Enseñanza y aprendizaje de la geografía en educación básica primaria. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Romero, J. (2009). La ciudad occidental: culturas urbanas en Europa y América. Buenos Aires: Siglo veintiuno.
Rodríguez, L. (2007). Una geografía escolar (in)visible. Desarrollo de pensamiento espacial desde la construcción de conceptos geo-gráficos. Bogotá DC: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Souto, X. (1999). Didáctica de la geografía, problemas sociales y conocimiento del medio. Barcelona: Ediciones del Serval.
Souto González, X. M., & García Monteagudo, D. (2020). Conocer las rutinas para innovar en la geografía escolar. Revista de Geografía Norte Grande, 74, 207–228. https://doi.org/10.4067/S0718-34022019000300207
Sudjic, D. (2017). El lenguaje de las ciudades. Barcelona: Ariel.
Torres Pérez, L. G. (2017). Hacia una geografía escolar pertinente: campos emergentes en la didáctica de la geografía. Runae, 3, 155–175. Recuperado a partir de https://revistas.unae.edu.ec/index.php/runae/article/view/115