Territory in school textbooks: analysing the concept of Territory in the textual and visual resources of Social Sciences textbooks

Main Article Content

Jennifer Andrea Romero Pardo
Nancy Palacios Mena

Abstract

Territory is a category that has become increasingly relevant in Social Sciences, particularly Geography. For that reason, it is the central axis of this research since understanding the inhabited and territorialised world is crucial in the teaching of Geography. Analysis of the concept of territory can be framed within different disciplines or taken as a reference for teaching-learning processes that take place in student classrooms. This article analyses the concept of territory in the textual and visual resources of Social Sciences textbooks, understanding that these teaching tools have been developed in order to address the main elements that must be covered in the school environment. Content analysis is the chosen methodology to study four textbooks that show scarce interest, little use of resources and limited analysis of territory and its components.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Romero Pardo, J. A., & Palacios Mena, N. (2024). Territory in school textbooks: analysing the concept of Territory in the textual and visual resources of Social Sciences textbooks. Didáctica Geográfica, (25), 197-224. https://doi.org/10.21138/DG.708
Section
Artículos

References

Alzate, M. V.; Lanza, C. L. y Gómez, M. A. (2007). Usos de los libros de texto escolar: actividades, funciones y dispositivos didácticos. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira -Postergraph S.A.

Andréu, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Granada: Fundación Centro de Estudios Andaluces.

Angulo, K. M. (2019). Proposta metodológica multimodal e interdisciplinar na pesquisa manualística. Revista Brasileira De História Da Educação, 20(1), e097. Recuperado de https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51249

Arenas, A. (2020). Territorialidades educativas y educaciones geográficas. En Taborda, M. y Pulgarín, M. (Ed). Los estudios del territorio en perspectiva de la geografía escolar. (pp. 23-42) Comunicación Innovacion Alpha Group SAS.

Bardin, L. (1986). El análisis de contenido. Madrid: Akal.

Bel, J. (2017). Imagen y libros de texto de Historia en Educación Primaria: estudio comparativo a partir de un análisis cualitativo. Revista de Educación, 377, 82-112.

Castro, H. (2008). Propuesta de textos escolares desde un enfoque conceptual, integrado y problematizador (Tesis de maestría). Manizales: Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud. Universidad de Manizales.

Ceroni, M. (2022). Territorio y materialismo histórico-geográfico: aproximaciones y nuevas perspectivas. Cuadernos de Geografía: Revista Colombiana de Geografía, 31(2), 463-475. https://doi.org/10.15446/rcdg.v31n2.89620

Cuello Cuello, J. J. (2021). El territorio y la escuela en la formación de identidad cultural. Anekumene, 21, 60–69. https://doi.org/10.17227/Anekumene.2021.num21.16863

Fuini, L. L. (2017). Construções teóricas sobre o território e sua transição: a contribuição da Geografia brasileira. Cuadernos de Geografía, 26(1), 221-242.

Giménez, G. (1996). Territorio y cultura. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 2(4), 9-30.

Giménez, G. (1999). Territorio, cultura e identidades, la región socio-cultural. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 5(9), 25-57.

González, J. (1999). Cultura, identidad y territorio. Naturaleza y Sociedad, 1(2), 22-31

Gómez, C. y López, A. (2014). Las imágenes de los libros de texto y su función en la enseñanza de la historia. diseño de un instrumento de análisis. Investigación didáctica. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 13, 17-29.

Guerra, J. y Gorrostola, J. (2020) La imagen en la enseñanza de la geografía escolar y la construcción del pensamiento crítico. En Taborda, M. y Pulgarín, M. (Ed). Los estudios del territorio en perspectiva de la geografía escolar. (pp. 345-358.) Comunicación Innovacion Alpha Group SAS.

Hurtado, M. (2011). El papel de los textos escolares. En ¿Qué función debe cumplir la enseñanza de las Ciencias Sociales en la escuela? (págs. 64-73). Bogotá: Vicens Vives.

Mejía, S. (2013). Colombia en la escuela: la idea de nación en los libros de texto escolar de ciencias sociales contemporáneos (Tesis de maestría). Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.

Montañez, G., & Delgado, O. (1998). Espacio, territorio y región: Conceptos básicos para un proyecto nacional. Cuadernos de Geografía, 7(1-2), 120-134.

Montañez, G. (2001). Preliminares. En G. Montañez. Espacios y territorio. Razón, pasión e imaginarios (págs. 11-32). Bogotá: Unibiblos.

Palacios, N. (2019). Teaching violence, drug trafficking and armed conflict in Colombian schools: Are history textbooks deficient? Issues in Educational Research, 29(3), 899-922.

Pulgarín, R., Ramírez. J y Vélez. C (2019). La espacialidad y los derechos básicos de aprendizaje de Ciencias Sociales en Colombia. En La construcción global de una enseñanza de los problemas sociales desde el Geoforo Iberoamericano (págs. 14-28). Barcelona: Geocrítica.

Raffestin , C. (1980). El territorio y el poder. En C. Raffestin, & Y. Villagómez. Por una geografía del poder (pp. 100-116). México: El Colegio de Michoacán.

Raffestin, C. (1986). Ecogenèse territoriale et territorialité. En F. Auriac, & R. Brunet. Espaces, jeux et enjeux (pp. 175-185). Paris: Fayard & Fondation Diderot.

Sáiz, J. (2013). Alfabetización histórica y competencias básicas en libros de texto de historia y en aprendizajes de estudiantes. Didactica de las ciencias experimentales y sociales, 27, 43-66.

Saquet, M. (2015). Por una geografía de las territorialidades y las temporalidades: Una concepción multidimensional orientada a la cooperación y el desarrollo territorial. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.

Sosa, M. (2012). ¿Cómo entender el territorio? Guatemala: Cara Parens.

Taborda, M. y Pulgarín, M. (2020). Los estudios del territorio en perspectiva de la geografía escolar. 1ra ed. – Cartagena (Colombia): Comunicación Innovacion Alpha Group SAS.

Valls, R. (2007). Las imágenes en los manuales escolares de Historia y las dificultades de su uso didáctico. Clío & Asociados. La Historia Enseñada, 11, 11-23.