Teaching of Cartography in the current Degrees in Geography in the Spanish High Education

Main Article Content

Juan F. Martínez Murillo
José Jesús Delgado Peña

Abstract

This  study  deals  with  the  teaching  of  Cartography  in  the  current  degrees  related  to  Geography in the high education in Spain. A 26-degrees database was compiled considering those where there was one subject in Cartography at least. The results show a very dissimilar condition, mainly, among the degree in Geography, as well as the necessity in increasing the presence of Cartography subjects to face the new and challenging competencies to be achieve by the future researchers, teachers, and professionals in Geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Murillo, J. F., & Delgado Peña, J. J. (2019). Teaching of Cartography in the current Degrees in Geography in the Spanish High Education. Didáctica Geográfica, (20), 79–93. https://doi.org/10.21138/DG.456
Section
Artículos

References

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación, 2005. Libro Blanco del Títutlo de Grado en Geografía y Ordenación del Territorio. Madrid, ANECA.

Canosa Zamora, E., García Carballo, A., 2017. “Cartografías críticas de la ciudad”. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 84, 145-160.

de Lázaro y Torres, M.L., 2012. “Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la geografía”, en V. Gozálvez Pérez y J.A. Marco Molina (eds.), Geografía. Retos ambientales y territoriales. Actas del XXII Congreso de Geógrafos Españoles, Universidad de Alicante, 279-286.Gómez Ruiz, M.L., de Lázaro y Torres, M.L., González González, M.J., 2012. “Impulsar las competencias espaciales y digitales a través de un viaje virtual por Getafe”, en Rafael de Miguel González, María Luisa de Lázaro y Torres, María Jesús Marrón Gaite (eds.), La educación geográfica digital, Universidad de Zaragoza, 471-484.

Luque Revuelto, R.M., 2011. “El uso de la cartografía y la imagen digital como recurso didáctico en la enseñanza secundaria. algunas precisiones en torno a Google Earth”. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 55, 183-210.

Sánchez, R., Pérez, A., 2014. “Mapeo 2.0. Ampliando los límites de la cartografía crítica”. Ecología Política, 48, 24-27.

Sancho Comins, J.F., 1996. “El mapa como recurso didáctico en la enseñanza y aprendizaje de la geográfia”. Didáctica de la Geografía, 1, 15-20.

Subires Mancera, María Purificación, 2012: “Cartografía participativa y web 2.0: Estudio de interrelaciones y análisis de experiencias”. Vivat Academia, 117, 201-216.