Sketch historical of an academic discipline in Cuba: Didactics of the Geography (1964-2020)

Main Article Content

Pedro Álvarez Cruz

Abstract

The article that is presented aims to characterize the Didactics of Geography, as an academic discipline, in the educational training in Geography, in terms of its origin, training and development, in the periods established between the years 1964-2020. The characterization carried out was based on a historical methodology, in which the information was compared, analyzed, synthesized, abstracted and generalized between the years 1964-2020. These studies reveal the main regularities and trends in the treatment of the contents of Geography Didactics as a discipline that contributes to the training of Geography teachers to direct the teaching-learning process of geographical subjects. The characterization, which is presented, is also a useful theoretical reflection in the continuous and systematic improvement of this discipline in teacher training in Geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Cruz, P. (2021). Sketch historical of an academic discipline in Cuba: Didactics of the Geography (1964-2020). Didáctica Geográfica, (22), 73–96. https://doi.org/10.21138/DG.574
Section
Artículos

References

Alarcia, A. (1888). Compilación legislativa de Primera Enseñanza vigente en la isla de Cuba. Habana: MINERVA.

Alvarez, P., Pérez, C. E., & Recio, P. P. (2015). La formación del profesor de Geografía en Cuba ante la pluralidad de enfoques epistemológicos de la ciencia geográfica. Retos y perspectivas. Varona, 61, 58-70.

Barraqué, G. (1977). Programa de las asignaturas. Metodología dela enseñanza de la Geografía I y II (Plan A). La Habana: Ministerio de Educación.

Barraqué, G. (1978). Metodología de la enseñanza de la Geografía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Barraqué, G. (1991). Metodología de la enseñanza de la Geografía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Barraqué, G. (1999). Surgimiento y desarrollo de la didáctica de la Geografía en el decursar histórico de Cuba. En IGT-AMA-CITMA, El Caribe: contribución al conocimiento de su Geografía (págs. 212-215). La Habana: Instituto de Geografía Tropical.

Barraqué, G., & Pérez, M. (1982). Programa de las asignaturas. Metodología de la enseñanza de la Geografía I, II y III (Plan B). La Habana: Ministerio de Educación.

Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals Ed. David McKay Company, Inc.

Brouillette, B. et al. (1966). Método para la enseñanza de la geografía (Segunda ed.). Barcelona: Editorial Teide S. A. .

Castellanos, D., Castellanos, B.; Llivina Lavigne, M. J.; Silverio Gómez, M.; Reinoso Cápiro, C. & García Sánchez, C. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. una concepción desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Danilov, M. N. & Skatkin, M. N. (1980). Didáctica de la Escuela Media . La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Darinsky, A. V. (1975). Metodología de la enseñanza de la Geografía. Moscú: Editorial Instrucción.

Ginoris, O. (1988). Metodología de la enseñanza de las asignaturas geográficas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

González, D. et al. (1984). Compendio de metodología de la enseñanza de la Geografía, para la superación de maestros y profesores. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Hernández, P. A. & Recio, P. P. (1999). Enrutando la Geografía Escolar. La Habana: Editorial Academia.

Klingberg, L. (1978). Introducción a la Didáctica General. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

León, M. & Abreu, R. (2004). Los objetivos formativos y la intencionalidad política en el proceso pedagógico. Vías para su aprovechamiento. En F. Addine, Didáctica. Teoría y práctica (págs. 85-94). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Lerner, I. Y. & Skatkin, M. N. (1980). Métodos de enseñanza. En M. A. Danilov & M. N. Skatkin, Didáctica de la escuela media (págs. 176-223). La Habana: EditorialPueblo y Educación.

MES,Cuba. (2016). Plan de estudio E. Licenciatura en Educación. Geografía. La Habana: Ministerio de Educación Superior.

MES; Cuba. (2011). Plan del Proceso Docente. Licenciatura en Educación. Biología-Geografía. Modalidad presencial con dos y tres años a tiempo completo. La Habana: Ministerio de Educación Superior.

MINED, Cuba. (1964a). Plan de estudio de formación de profesores de secundaria básica. La Habana: Universidad de La Habana.

MINED, Cuba. (1964b). Plan de estudio de profesores de Geografía (Sección Superior). La Habana: Universidad de La Habana.

MINED, Cuba. (1975). Didáctica de la Geografía. Programa-Guía. Cuarto año. Carrera profesoral de Geografía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

MINED, Cuba. (1979). Plan de Estudio. Licenciado en Educación. Especialidad de Geografía (Plan A). La Habana: Ministerio de Educación.

MINED, Cuba. (1983). Plan de estudio. Licenciado en Educación. Especialidad Geografía (Plan B, Adecuado). La Habana: Ministerio de Educación.

MINED, Cuba. (1992). Plan de estudio. Licenciado en Educación en la Especialidad de Geografía (Plan C). La Habana: Ministerio de Educación.

MINED, Cuba. (1998-2002). Plan de estudio de la Licenciatura en Educación Especialidad de Geografía (Plan C Modificado). La Habana: Ministerio de Educación.

MINED, Cuba. (1999). Precisiones para la dirección del proceso deocente educativo . La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

MINED, Cuba. (2003-2007a). Plan de estudio Profesor General Integral de Secundaria Básica. La Habana: Ministerio de Educación.

MINED, Cuba. (2003-2007b). Plan de estudio Profesor de Ciencias Naturales para la educación preuniversitaria. La Habana: Ministerio de Educación.

Pancheshnikova, L. M. (1983). Metodología de la enseñanza de la Geografía. Moscú: Editorial Proveschenie.

Pérez, C. E. & Alvarez, P. (2018). Didáctica de la Geografía. La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela.

Pérez, C. E. (1992). Programa de las asignaturas: Metodología de la enseñanza de la Geografía I, II y III (Plan C). La Habana: Ministerio de Educación.

Pérez, C. E. (2002). Didáctica de la Geografía. Selcción de temas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Pérez, M., Cuétara, R. & Ginoris, O. (1991). Metodología de la enseñanza de la Geografía de Cuba. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Savin, N. V. (1978). Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Stresikosin, V. (1970). Sobre la organización del proceso didáctico (Primera en Español ed.). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Studensov, N. N. (1966). La lección de Geografía en la escuela. La Habana: Editorial Nacional de Cuba.