Urban perspectives in teacher education

Main Article Content

Rosa M. Medir Huerta
Anna Serra-Salvi

Abstract

A compulsory subject in the training of primary education teachers is developed along social geographic themes inherent, currently, to the Sustainable Development Goals. In this article we explain the work carried out on urban geography, from Objectives 5 (Gender equality) and 11 (Sustainable cities and communities). Four activities carried out with students who seek to see the city in an alternative way and consistent with the aforementioned SDGs are presented. At the same time, we believe that such views are useful and formative for critical citizenship and even more so, for future teachers. The image of the city, the city seen from a gender perspective, the public space in the city and the ideal city are the topics covered in class sessions in the classroom and field work abroad. The results demonstrate new approaches for students about the knowledge of the city and the concept of sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Medir Huerta, R. M., & Serra-Salvi, A. (2021). Urban perspectives in teacher education. Didáctica Geográfica, (22), 199-219. https://doi.org/10.21138/DG.631
Section
Artículos

References

Alguacil, J. (2008). Espacio público y espacio político: la ciudad como lugar para las estrategias participativas. Boletín CF+S, 44, 51-65 http://habitat.aq.upm.es/boletin/n44/ajalg2.html

Asociación de Geografía de España (2019). Declaración conjunta del Colegio de Geógrafos de España y de la Asociación Española de Geografía (AGE) ante la propuesta de incluir una asignatura de “cambio climático” en las enseñanzas universitarias de nuestro país. https://www.geografos.org/declaracion-conjunta-colegio-de-geografos-age/

Ballas, D. (2013). What makes a happy city?. Cities. The International Journal of Urban Policy and Planning, 32, S39-S50 https://doi.org/10.1016/j.cities.2013.04.009

Bofill, A. (1993). Urbanisme i gènere. L’urbanisme des de la política de les dones. Barcelona Societat, 19, 76-86 https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/sites/default/files/revista/revista-19-art6-urbanisme-i-genere-urbanisme-politiques-dones.pdf

Borja, J. (2013). Revolución urbana y derechos ciudadanos. Alianza Editorial

Collazo, L.M. y Granados, J. (2020). Implementation of SDGs in University Teaching: A Course for Professional Development of Teachers in Education for Sustainability for a Transformative Action, Sustainability, 12(19), 8267 https://doi.org/10.3390/su12198267

Corrales, M., Sánchez, J., Moreno, J. y Zamora, F. (2020). Educar en la sostenibilidad: retos y posibilidades para la didàctica de las ciencias sociales. Cuadernos de Investigación en Juventud, 8, 36-59 https://doi.org/10.22400/cij.8.e046

Corrales, M. y Garrido, J. (2021). Los objetivos de desarrollo sostenible como contenido transversal en la enseñanza de la Geografía. Una experiència de gamificación en 1º de ESO. Didacticae, 9, 7-23 https://doi.org/10.1344/did.2021.9

De Miguel González, R. (2018). Geografía y tiempo contemporáneo: educación geogràfica y enseñanza de las ciencias sociales para el mundo global. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 2, 36-54 https://doi.org/10.17398/2531-0968.02.36

De Miguel González, R. (2020). From international to global understanding: toward a century of international geography education, International Research in Geographical and Environmental Education https://doi.org/10.1080/10382046.2020.1809792

Granados, J. (2010). La educación para la sostenibilidad en la enseñanza de la geografía. Un estudio de caso. Enseñanza de las Ciencias Sociales 10, 29-41 https://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/248890/333136

Holden, M. (2006). Urban indicators and the integrative ideals of cities. Cities. The International Journal of Urban Policy and Planning ,23(3), 170-183 https://doi.org/10.1016/j.cities.2006.03.001170

Khusnutdinova, S., Rodionova, I. y Adashova, T. (2019). The mental maps “the image of the city” in the teaching process of the discipline “urban geography” International Multidisciplinary Scientific GeoConference Surveying Geology and Mining Ecology Management, SGEM, 19(5.4), 327-332 https://doi.org/105593/sgem2019/5.4/S22.044

Lefebvre, H. (1978). De lo rural a lo urbano. Ediciones Península.

Lynch, K. (1960; 2015 3a edición). La imagen de la ciudad. Gustavo Gili.

Haubrich, H., Reinfried, S. y Schleicher, Y. (2007). Declaración de Lucerna sobre Educación Geográfica para el Desarrollo Sostenible https://www.igu-cge.org/wp-content/uploads/2018/02/spanish.pdf

IGU (2016). Declaración Internacional sobre Educación Geográfica https://www.igu-cge.org/wp-content/uploads/2019/08/IGU_2016_spanish_updated.pdf

Ortiz, A., Garcia Ramon, M.D., y Prats, M. (2014). La Vila Júlia de Nou Barris: un estudio cualitativo y de género de un espacio público en Barcelona. En M.D. Garcia Ramon, A. Ortiz y M. Prats (Eds) Espacios públicos, género y diversidad: Geografías para unas ciudades inclusivas (p.61-76). Barcelona: Icaria.

Plataforma Urbana (2016). 6 lugares destacados por PPS como buenos ejemplos de espacios públicos. https://www.plataformaurbana.cl/archive/2016/05/09/6-lugares-destacados-por-pps-como-buenos-ejemplos-de-espacios-publicos/

Serra-Salvi, A., y Medir, R.M. (2021). Enseñar a leer la ciudad en clave de género como punto de partida para una ciudadanía proactiva. En J. Granados y R.M. Medir (Eds.) Enseñar y aprender geografía para un mundo sostenible (p.251-260). Barcelona: Octaedro.

Serra-Salvi, A. (2019). Vida quotidiana, espai públic i construcció de sentit de pertinença a Girona. Una anàlisi intergeneracional, interseccional i de génere. (Tesi doctoral, Universitat de Girona, Catalunya). https://hdl.handle.net/10803/669783

Tello, R. (2002). Mirades a l’espai públic: introducció. En R. Tello (Ed.) Espais públics: mirades multidisciplinàries. Barcelona: Pòrtic.

Tilbury, D. (2011) Educación para el desarrollo sostenible. Examen por los expertos de los procesos y el aprendizaje. ED-2010/WS/46. Paris: UNESCO https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000191442_spa?posInSet=8&queryId=4cb49144-877b-4121-8cdf-aa3fb580db97

Vilches, A. y Gil, D. (2012). La educación para la sostenibilidad en la Universidad: el reto de la formación del profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(2), 25-43. https://www.redalyc.org/pdf/567/56724395003.pdf