Active learning in today's university classroom: an experience of learning by doing

Main Article Content

Mercedes de los Angeles Rodríguez Rodríguez
Juan Manuel Parreño-Castellano

Abstract

This article first presents various theoretical considerations on the concept of active learning and its meaning in the teaching and learning process at university, and then presents an educational experience developed in the Qualitative Techniques subject of the Degree in Geography and Land Management at the University of Las Palmas de Gran Canaria (Spain), explaining its objectives, context, procedure and results. Learning by doing is used as the guiding methodology, a learning process that is present in many of the active techniques that are transforming the classroom today. In particular, we focus our analysis on Collaborative Project-Based Learning (CPBL). It is concluded that learning-by-doing through CPBL facilitates the acquisition of competences and contextualized learning, gives thematic coherence to the subject, increases motivation, makes students the main architect of their learning, stimulates a vocation for research and generates a feeling of participation, collaboration and relevance. The practice developed highlights the importance of tutoring, continuous assessment, teaching coordination and the timing of tasks as important elements in the educational success of university education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Rodríguez, M. de los A., & Parreño-Castellano, J. M. (2023). Active learning in today’s university classroom: an experience of learning by doing. Didáctica Geográfica, (24), 39–61. https://doi.org/10.21138/DG.663
Section
Artículos

References

Alloatti, M. N. (2014). Una discusión sobre la técnica de bola de nieve a partir de la experiencia de investigación en migraciones internacionales. In IV Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales (Costa Rica, 27 al 29 de agosto de 2014). oai:sedici.unlp.edu.ar:10915/108403

Bonwell, C., & Eison, J. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. The George Washington University, School of education and human development.

Bould, D., Cohen, R., & Sampson, J. (Eds.). (2013). Peer learning in higher education: Learning from and with each other. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315042565

Bray, M., & Kwok, P. (2003). Demand for private supplementary tutoring: conceptual considerations, and socio economic patterns in Hong Kong. Economics of Education Review, 22(6), 611 620. https://doi.org/10.1016/S0272-7757(03)00032-3

Cardozo, J. (2010). Los aprendizajes colaborativos como estrategia para los procesos de construcción de conocimiento. Revista Educación y Desarrollo Social, 4 (2), 87-102.

Dewey, J. (1938). Experience and Education. Touchstone.

Dewey, J. (1995). Democracia y educación. Una introducción a la filosofía de la educación. Editorial Morata.

Domènech, J. (2009). Elogio de la educación lenta. Editorial Graó.

Espejo, R. (2016). ¿Pedagogía activa o métodos activos?: El caso del aprendizaje activo en la universidad. RIDU, 10(1), 6.

Guerra, M., Rodríguez, J., & Artiles, J. (2019). Aprendizaje colaborativo: experiencia innovadora en el alumnado universitario. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 269-281. Retrieved from https://scielo.conicyt.cl/pdf/rexe/v18n36/0718-5162-rexe-18-36-269.pdf.

Hernández, F. (2000). Los proyectos de trabajo: la necesidad de nuevas competencias para nuevas formas de racionalidad. Educar, 26, 39-51

.

Jerez, O. (2008). Comprendiendo el Enfoque de Competencias. De las competencias Laborales, a la Formación de Técnicos en el Proyecto de la Red de Telecomunicaciones. Corporación Sofofa.

Jerez, O. (Coords.). (2015). Aprendizaje activo, diversidad e inclusión. Enfoque, metodologías y recomendaciones para su implementación. Alvimpress

Jerez, O., Coronado, F., & Valenzuela, G. (2012). A Development Model of Social Responsibility Competencies for Sustainable Development in the School of Economics and Business of the University of Chile. In F. Gonçalves, R. Pereira, W. Leal, & U. Miranda (Eds.), Contributions to the Decade of Education for Sustainable Development (pp. 899-911). Peter Lang.

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2018). Cooperative learning: The foundation for active learning. In S.M. Brito (Ed.): Active learning—Beyond the future ( pp. 59-70). IntechOpen.

Kilpatrick, W. H. (1967). La filosofía de la educación desde el punto de vista experimentalista. En Kilpatrick, W. H.; Breed, F S.; Hrne, H. H. & Adler, M. J. Filosofía de la Educación. pp. 15-74. Editorial Losada. Versión original de 1942.

Kolb, D. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall.

López de Sosoaga, A.; Ugalde, A. I.; Rodríguez, P. & Rico, A. (2015). La enseñanza por proyectos: Una metodología necesaria para los futuros docentes. Opción, 31 (1), 395-413. Disponible: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31043005022

Maldonado, M. (2008) Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educación superior. Laurus, 14 (28), 158-180. Retrieved from http://revistas.upel.edu.ve/index.php/laurus/article/view/7324

Medina-Nicolalde, M.A. y Tapia-Calvopina, M.P. (2017). El aprendizaje basado en proyectos una oportunidad para trabajar interdisciplinariamente. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 14(46), 236-246. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6220162

Meneses, R. D. (2013). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABPr). Metodologías, Estrategias y Herramientas didácticas para el diseño de cursos en ambientes virtuales de aprendizaje en la Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. Retrieved from http://hdl.handle.net/10596/5396

Ohayon, A., Ottavi, D. & Savoye, A. (2004). L’éducation nouvelle, histoire, présence et devenir. Peter Lang.

Padilla, T. & Gil, J. (2008). La evaluación orientada al aprendizaje en la Educación Superior: condiciones y estrategias para su aplicación en la docencia universitaria. Revista Española de Pedagogía, 66(241), 467-486. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/23766196

Parreño-Castellano, J.M. & Rodríguez-Rodríguez, M. (2021). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia con estudiantes del Grado en Geografía y Ordenación del Territorio. In Innovaciones docentes en tiempos de pandemia (pp. 306-311). Actas del VI Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Cooperación, CINAIC 2021. Madrid, 20-22 octubre 2021. Retrieved from https://zaguan.unizar.es/record/107704/files/BOOK-2021-018.pdf

Piaget, J. (1968). Le point de vue de Piaget. International Journal of Psychology, 3(4), 281-299. https://doi.org/10.1080/00207596808246651

Pozuelos, F. J. (2007). Trabajo por proyectos en el aula: descripción, investigación y experiencias. Movimiento Cooperativo de Escuela Popular.

Qureshi, M. A., Khaskheli, A., Qureshi, J. A., Raza, S. A., & Yousufi, S. Q. (2021). Factors affecting students’ learning performance through collaborative learning and engagement. Interactive Learning Environments, 1-21. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1884886

Real Decreto 822/2021, de 29 de septiembre, por el que se establece la organización de las enseñanzas universitarias y del procedimiento de aseguramiento de su calidad. Boletín Oficial del Estado, 233, de 29 de septiembre de 2021. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2021-15781

Resweber, J. P. (1986). Les pedagogies nouvelles. Paris: PUF.

Romero, F. (2009). Aprendizaje significativo y constructivismo. Revista Digital para profesionales de la enseñanza, 3, 1-8. Retrieved from https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd4981.pdf

Toledo, P. & Sánchez, J.M. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia universitaria. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 22 (2), 429-449. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733

Travieso, D. & Ortiz, T. (2018). Aprendizaje basado en problemas y enseñanza por proyectos: alternativas diferentes para enseñar. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1), 124-133. Retrieved from http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n1/rces09118.pdf