Geography in the University Master's Degree in Teachers in Compulsory Secondary Education and High School, Professional training and Language. An analysis of the curricula
Main Article Content
Abstract
In Spain, the Master's Degree in Teaching in Compulsory Secondary Education and Baccalaureate, Vocational Training and Language Teaching is an essential requirement, after obtaining a Bachelor's Degree, to be able to teach in secondary education. This article analyses, within the specialty of Social Sciences, the role played by Geography as a discipline in its teaching and in teacher training itself. After a bibliographical analysis of the most recent theories on the subject, the general structure of the degree is checked and the Spanish universities, both public and private, where this specialty is taught are detailed, with special emphasis and emphasis on the real presence, or not, of Geography. The conclusions show that there is a real disparity in the way the subject specialty is taught in the different universities and how it comes to be grouped with other disciplines that could be considered related.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Cabral-Maués, O. (2011). A política da OCDE para a educação e a formação docente. A nova regulação? Educação, 34(1), 75-85. https://www.redalyc.org/pdf/848/84818591010.pdf
Calderón-Roca, B. (2020). La aprehensión del paisaje urbano como escenario propedéutico para la educación patrimonial en la ESO: El caso de los grafitis en Málaga. En A. B. Ruiz Osuna, S. Medina Quintana, L. M. Pérez Naranjo y D. Vaquerizo Gil (Coords.), Educación y divulgación del patrimonio arqueológico: la socialización del pasado como reto para el futuro (pp. 21-36). Comares.
Domínguez Fernández, G. & Prieto Jiménez, E. (2019). Experiencias y Reflexiones sobre la Formación Inicial del Profesorado de Enseñanza Secundaria: Retos y Alternativas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 3(23), 1-13. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11229
Esteve, J. M. (2003). La tercera revolución educativa: La educación en la sociedad del conocimiento. Paidós.
Esteve, J. M. (2009). Políticas de formación inicial y continua (maestros y secundaria). Crítica y propuestas. En M. Puelles Benítez y A. Viñao (Eds.), Profesión y vocación docente: presente y futuro (pp. 139-162). Biblioteca Nueva.
Eurydice (2003). La profesión docente en Europa: perfil, tendencias y problemática (Informe 1: Formación inicial y transición a la vida laboral, Educación Secundaria Inferior). Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Subdirección General de Información y Publicaciones.
Fuentes, C., & Prats, J. (2013). Máster de formación del profesorado de educación secundaria. Una revisión pendiente. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 73, 59-64.
García, F., Solís, E. & Porlán, R. (2010). El máster en Sevilla: frustraciones y oportunidades. Cuadernos de Pedagogía, 404, 85-87.
González Faraco, J.C., Jiménez Vicioso, J.R. & Pérez Moreno, H.M. (2011). El nuevo modelo formativo del profesorado de secundaria y su proceso de implantación en las universidades andaluzas. Revista Fuentes, 11, 66-85. https://institucional.us.es/revistas/fuente/11/art_3.pdf
Marrón-Gaite, M. J. (2011). Educación geográfica y formación del profesorado. Desafíos y perspectivas en el Nuevo Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Boletín De La Asociación De Geógrafos Españoles, 57, 313-341. https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/1386
National Academy of Sciences (1995). National Science Education Standards. National Academy Press.
Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walwerg-Henriksson, H., & Hemmo, V. (2007). Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. European Commission. Community Research.
Sánchez-Tarazaga Vicente, L. (2017). Las competencias docentes del profesorado de educación secundaria. Importancia percibida e implicaciones en la formación inicial. Tesis Doctoral, Universidad Jaume I.
Sanz-Herráiz, C. (2001). Educar en valores desde la Geografía ante las exigencias del nuevo milenio» en La formación geográfica de los ciudadanos en el cambio de milenio. En M. J. Marrón Gaite (Ed.). La formación geográfica de los ciudadanos en el cambio de milenio (pp. 19-37). Grupo de Didáctica de la Geografía de la Asociación, Associação de Professores de Geografía de Portugal y Universidad Complutense.
Sebastiá Alcaraz, R. y García Rubio, J. (2021). La relevancia de la coordinación docente en el Máster de Formación del Profesorado de Secundaria en Geografía e Historia. En C. J. Gómez Carrasco, X. M. Souto González y P. Miralles Martínez (Coords.). Enseñanza de las ciencias sociales para una ciudadanía democrática. Estudios en homenaje al profesor Ramón López Facal (55-70). Octaedro.
Trillo, F. & Rodríguez, X. (2011). La formación inicial del profesorado de enseñanza secundaria: crónica de una experiencia. El caso de la universidad de Santiago de Compostela en el contexto de Galicia. Revista Fuentes, 11, 41-65. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2479
Valdés-Puentes, R., Bolivar-Botia, A. & Moreno-Verdejo, A. (2015). Una valoración de la formación inicial de profesores en España: el Máster de Educación Secundaria. Educação em Revista, 31(3), 251-278. https://doi.org/10.1590/0102-4698132995
Zagalaz, M. L., Molero, D., Campoy, T. J., & Cachón, J. (2011). Las expectativas depositadas en el Máster de Educación Secundaria por los futuros docentes durante su formación inicial. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 19‐34. https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/112