Use of GIS as an innovative teaching resource: Evaluation of geospatial knowledge through active and emerging methodologies
Main Article Content
Abstract
This article aims to evaluate a teaching innovation experience based on the use of Geographic Information Systems (GIS) in the teaching of two subjects “Topography and Geographic Information Systems” and “Graphic Expression” taught at the School of Industrial Engineering in Badajoz (Degree in Electrical Engineering and Degree in Industrial Chemical Engineering). Three seminars were conducted using active and emerging methodologies such as Project Based Learning (PBL) with a view to determining the innovative potential of using GIS in the teaching and learning process and evaluating the geospatial knowledge acquired through PBL. The research methodology used was based on statistical techniques, collecting data from a sample of 155 students. We carried out a questionnaire to explore the geospatial knowledge of the students with a view to developing practical seminars using the free software QGIS v. 3.28. Their knowledge was finally evaluated using a questionnaire administered via the technological tool Kahoot. The results showed a high degree of satisfaction with the learning methodology developed based on GIS, which proved highly useful for the development of engineering projects, as expressed by 80% of the students.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alberdi Nieves, V. (2021). Experiencias de innovación docente para el Grado de Ingenierías Industriales (Uex): los Sig para la docencia-aprendizaje basado en proyectos. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 10(2), 40-50. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v10i2.13428
Bohmann, G. (2020). A comparison of the qualitative analysis tools GABEK/ WinRelan and ATLAS.ti. Working Paper 2020.
Cameron, K. & Bizo, L. A. (2019). Use of the game-based learning platform KAHOOT! to facilitate learner engagement in Animal Science students. Research in Learning Technology, 27, 1-14. https://doi.org/10.25304/rlt.v27.2225
Clausen, J. (2020). Leadership for technology infusion: Guiding change and sustaining progress in teacher preparation. In A. C., Borthwick, T. S., Foulger, & K. J., Graziano (Eds.). Championing Technology Infusion in Teacher Preparation: A Framework for Supporting Future Educators (pp. 171–187). Portland, OR: International Society for Technology in Education.
Caravantes López de Lerma, G. M. & Botija Yagüe, M. M. (2022). MAXQDA y su aplicación a las Ciencias Sociales: un estudio de caso comparado sobre vulnerabilidad territorial. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 29(1), 48-83. https://doi.org/10.14198/ALTERN.19435
Doménech, B. & Guerola, V. 2022. Propuesta de aplicación del software QGIS® en la asignatura: “Técnicas de reintegración pictórica en Bienes Culturales”, mediante la Docencia Inversa y el Aprendizaje Basado en Problemas. En libro de actas: VIII Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. Valencia, 6 - 8 de julio de 2022. https://doi.org/10.4995/INRED2022.2022.15888
Duarte, L., Teodoro, A.C. & Gonçalves, H. (2022). Evaluation of Spatial Thinking Ability Based on Exposure to Geographical Information Systems (GIS) Concepts in the Context of Higher Education. ISPRS International Journal of Geo-Information 11(8), 417. https://doi.org/10.3390/ijgi11080417
Guevara-Vizcaíno, C., Cordero-Cordero, G. & Erazo-Álvarez, C., (2022). Kahoot! como herramienta de gamificación del aprendizaje: una experiencia con estudiantes de Medicina. 593 Digital Publisher CEIT, 7(4-2), 328-341 https://doi.org/10.33386/593dp.2022.4-2.1426
González-Lorente, C., Martínez-Clares, P., Pérez-Cusó, J. & González-Morga, N. (2023). Tutoría universitaria con Kahoot y foros virtuales: una innovación docente en los grados de educación de la Universidad de Murcia. Revista Complutense de Educación, 34(3), 495-506. https://dx.doi.org/10.5209/rced.79477
González, J. A. & Fernández, M. (2017). La articulación del currículo por competencias y las metodologías activas en la educación superior. Educación Superior y Sociedad, 22, 55–75.
Guerrero-Velástegui C., Infante-Paredes R., Gomez Espín D. & Tituaña Pujos A. S. (2023). Gamificación e Innovación digital enfocada en Educación Superior. Medwave 23. http://doi.org/10.5867/medwave.2023.S1.UTA281
Jant, E.A., Uttal, D.H., Kolvoord, B., James, K. & Msall, C. (2019). Defining and Measuring the Influences of GIS-Based Instruction on Students’ STEM-Relevant Reasoning. Journal of Geography, 119, 22–31. https://doi.org/10.1080/00221341.2019.1676819
Gutiérrez Curipoma, C. N., Narváez Ocampo, M. E., Castillo Cajilima, D. P. & Tapia Peralta, S. R. (2023). Metodologías activas en el proceso de enseñanza-aprendizaje: implicaciones y beneficios. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 3311-3327. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6409
Ledo Rubio, A. I., de la Gándara, J., García Alanso, M. I., & Gordo Seco, R. (2016). Videojuegos y salud mental: de la adicción a la rehabilitación. Cuadernos de medicina psicosomática y psiquiatria de enlace, 117, 72-83. https://n9.cl/2ihct
Licorish, S. A., Owen, H. E., Daniel, B. & George, J. L. (2018). Students’ perception of Kahoot!‘s influence on teaching and learning. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 13(9), 1-23. https://doi.org/10.1186/s41039-018-0078-8
Magadán-Díaz, M. & Rivas-García, J. I. (2022). Gamificación del aula en la enseñanza superior online: el uso de Kahoot. Campus Virtuales, 11(1), 137-152.https://doi.org/10.54988/cv.2022.1.978
Martínez Hernández, C. (2021). Facilitar la enseñanza/aprendizaje de Geografía Física jugando con el ordenador: SIG de licencia gratuita. Diseño y resolución de tareas y validación científica de su eficacia didáctica a partir de una aplicación empírica. Editum. Ediciones de la Universidad de Murcia.
Martins, M. W., Mauricio, S. S. & Michielin, C. A. (2022). Estágio Curricular Supervisionado em Geografia: desafios da aprendizagem docente em tempos de pandemia. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, 29, 1-25.
Milson, J. A., Demirci, A. & Kerski, J. J. (Eds.) (2012). International perspectives on teaching and learning with GIS in Secondary Schools. Nueva York: Springer.
Mollo-Torrico J. P. (2023). Implementación de las Tics en la educación universitaria en Bolivia. Revista Peruana de Educación, 5, 9. http://dx.doi.org/10.33996/repe.v5i9.1188
Pla, C., Jodar-Abellán, A., Pardo, M.A., Benavente, D. & Valdés-Abellán, J. (2019). Prácticas docentes con SIG: material docente para ús aplicación a la Ingeniería Ambiental. Instituto de Ciencias de la Educación (ICE) de la Universidad de Alicante.
Pratolo, B. W. & Lofti, T. M. (2021). Students’ perceptions toward the use of Kahoot! online game for learning English. Journal of Language Teaching and Literature, 8(1), 276-284
Plump, C. M., & LaRosa, J. (2017). Using Kahoot! in the classroom to create engagement and active learning: a game-based technology solution for eLearning novices. Management Teaching Review, 2(2), 151–158.
Robledo, P., Fidalgo, R., Arias, O. & Álvarez, Mª L. (2015). Percepción de los estudiantes sobre el desarrollo de competencias a través de diferentes metodologías activas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 369-383. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.2.201381
Rekalde I. & García J. (2015). El Aprendizaje Basado en Proyectos: Un constante desafío. Revista Innovación Educativa, 25, 219-234.
Recalde Drouet, E. M., Chicaiza Valle, V. L., Guanga Inca, U. R., Bravo López, Z. M., & Molina Herrera, S. M. (2024). Importancia del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) para el Aprendizaje Significativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 7068-7081. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.9229
Reynolds, E. D., Fuchs, R. W. & Johnson, P. (2021). Game on with kahoot! effects on vocabulary learning and motivation. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching, 11(4), 40-53. https://doi.org/10.4018/IJCALLT.2021100103
Ridha, S. & Kamil, P.A. (2021), The Problems of Teaching Geospatial Technology in Developing Countries: Concepts, Curriculum, and Implementation in Indonesia. Journal o Geography, 20, 72–82.
Ríos Cobas, A. A. (2021). Uso y apropiación de los Sistemas de Información Geográfica en Antropología. GeoGraphos, 12, 219–234. https://doi.org/10.14198/GEOGRA2021.12.141
Seale, C. (2010). Using computers to analyse qualitative data. En D. Silverman (Ed.), Doing qualitative research: A practical handbook (pp. 251-267). London: SAGE.
Zapata Lascano, W. A. (2024). Optimizando el Proceso Enseñanza-Aprendizaje a Través de la Integración de Metodologías Activas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 11066-11081. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10417