Landmarks of the urban landscape in a city classified as a World Heritage Site (Cuenca): fieldwork and didactic application with university students

Main Article Content

Óscar Serrano Gil

Abstract

The relationship between the built elements and the natural landscape in the city of Cuenca was one of the main argument for its inclusion on the UNESCO World Heritage List in 1996. Its historic fortified center still keeps numerous characteristic elements of its past.  This article proposes a didactic walk around its historic centre covering some of its most emblematic. The proposal was carried out on a group of students from the Faculty of Education. The results obtained are presented here and reflect the importance and value of the urban lanscape and its elements. The experiencie was completed with the participation of the students through a photographic gymkhana and the filing of a group field notebook during the itinerary.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Serrano Gil, Óscar. (2021). Landmarks of the urban landscape in a city classified as a World Heritage Site (Cuenca): fieldwork and didactic application with university students. Didáctica Geográfica, (22), 145–169. https://doi.org/10.21138/DG.607
Section
Artículos

References

Álvarez Cruz, P. (2014). La didáctica de la geografía ante la pluralidad de enfoques y tendencias gográficas. Revista de Didácticas Específicas, 10, 38–69.

Álvarez Piñeros, D., Vásquez Ortiz, W. F., & Rodríguez Pizzinato, L. A. (2017). La salida de campo, una posibilidad en la formación inicial docente. Didáctica de Las Ciencias Experimentales y Sociales, 2 (31), 61–77. https://doi.org/10.7203/dces.31.8431

Cambil Hernández, M. E. (2015). La ciudad como recurso para la enseñanza aprendizaje del patrimonio cultural. Opcion, 31 (Special Issue 3), 295–319. Retrieved from www.redalyc.org/articulo.oa?id=31045567016

Castellar, S., & Vilhena, J. (2011). Ensino de geografia. In En S. Castellar y J. Vilhena (Coord.). Ensino de Geografia (pp. 65-98). Sâo Paulo: Cengage Learning.

Crespo Castellanos, J. M. (2012). Un itinerario didáctico para la interpretación de los elementos físicos de los paisajes de la Sierra de Guadarrama. Didáctica Geográfica, 13, 15–34.

Consejo de Europa (2000). Convenio Europeo del Paisaje. Instrumento de ratificación (BOE nº 31, 5/02/2008, pp. 6259-6263). Retrieved from https://www.mapa.gob.es/es/desarrollo-rural/planes-y-estrategias/desarrollo-territorial/09047122800d2b47_tcm30-421582.pdf

Cuenca-López, J. M., Martín Cáceres, M. J., Ibáñez-Etxeberria, A., & Fontal Merillas, O. (2014). La educación patrimonial en las instituciones patrimoniales españolas. Situación actual y perspectivas de futuro. Clío: History and History Teaching, 40, 1–8.

De los Reyes Leoz, J. L., & Méndez Andrés, R. (2016). La función educativa de las ciencias sociales en la LOMCE. El ejemplo de la educación patrimonial en la enseñanza primaria. Revista de Educación, Política y Sociedad, 1 (2), 125–144.

Fontal Merillas, O. (2007). El patrimonio cultural del entorno próximo: un diseño de sensibilización para secundaria. Enseñanza de Las Ciencias Sociales: Revista de Investigación, 6, 31–48.

García de la Vega, A. (2004). El itinerario geográfico como recurso didáctico para la valoración del paisaje. Didáctica Geográfica, 6, 79–95. Retrieved from: https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/182/173

García Marchante, J. S. (2003). Cuenca: la ciudad modelada por el agua y el hombre. Cuadernos de Turismo, 12 (12), 179–190.

Garrido, C. F. (1999). Las escuelas del Ave Maria en España. Revista Complutense de Educación, 10, 149-162.

George, P. (1973). Los métodos de la geografía. Barcelona: Oikos-Tau.

Gómez, A., Corrochano, D., & Parra, G. (2017). Itinerarios didáctico-naturales en Educación Primaria: el noroeste de Zamora. Didáctica Geográfica, 18, 111–131.

Gurevich, R. (2009). Educar en tiempos contemporáneos: una práctica social situada. Propuesta Educativa, 2 (32), 23–31. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=403041704003

Hernández Carretero, A. M. (2010). El valor del paisaje cultural como estrategia didáctica. Tejuelo: Didáctica de La Lengua y La Literatura, 9, 162–178.

Hernández Carretero, A. M., Nieto Masot, A., & Pulido Díaz, F. (2009). La lectura del “ Paisaje Cultural ”, estrategia didáctica en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Social Sciences, 28, 87–101. Retrieved from http://hdl.handle.net/10662/3200

ICOMOS. (1999). Carta Internacional sobre Turismo Cultural. Retrieved from https://www.icomos.org/charters/tourism_sp.pdf

Jiménez Landi, A. (1984). Las excursiones de la Institución. Estudios Turísticos, 83, 101–108.

Lock, R. (1998). Fieldwork in the life sciences. International Journal of Science Education, 20 (6), 633–642. https://doi.org/10.1080/0950069980200602

López de Haro, F., & Segura Serrano, J. A. (2013). Los itinerarios didácticos: un recurso interdisciplinar y vertebrador del curriculum. Espiral. Cuadernos del profesorado, 6 (12), 15-31. https://doi.org/10.25115/ecp.v6i12.954

Marrón Gaite, M. J. (1990). El entorno como objeto de estudio y como recurso didáctico para la enseñanza de las Ciencias Sociales en la E.G.B. Una experiencia de trabajo para el estudio activo del entorno rural. Didáctica. Lengua y Literatura, 2, 161–169.

Marrón Gaite, M. J. (2011). Educación geográfica y formación del profesorado. Desafíos y perspectivas en el nuevo espacio europeo de educación superior (EEES). Boletin de La Asociacion de Geografos Españoles, 57, 313–342.

Morales Hernández, A. J., Souto González, X. M. y Caurín Alonso, C. (2013). Los trabajos de campo en la formación docente: los estudios de caso. In AA. VV (eds.). Atas do VI Congresso Ibérico de Geografia, A cidade, um laboratório para a educação geográfica (pp. 463-478), Lisboa: Associação de Professores de Geografia y Associación de Geógrafos Españoles Grupo de Didática de la Geografia.

Olave Farías, D. (2005). El itinerario didáctico: una propuesta metodológica para el análisis geo-histórico local. Geoenseñanza, 10 (2), 197–208. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36010206

Ortega Valverde, J. Á. (1995). La ciudad como objetivo curricular especifico. Iber: Didáctica de Las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 3, 34–46.

Ortiz Álvarez, M. I., Tamayo Pérez, L. M. O., & Villaseñor Franco, A. (2014). Una propuesta metodológica para el análisis del paisaje cultural urbano de Zacatecas. Perspectiva Geográfica, 19 (1), 83–106. https://doi.org/10.19053/01233769.3324

Pérez Melgar, M., & Morón Monge, H. (2016). El itinerario didáctico como herramienta para la activación patrimonial: una experiencia docente desde el parque María Luisa. Campo Abierto: Revista de Educación, 35 (2), 83–94.

Rigol Savio, I. (2004). Módulo 4. Gestión de Paisajes culturales. In I, Rigol Savio (Coord.) Modulo 4. Gestión de Paisajes Culturales. UNESCO.

Rubio Terrado, P. (2012). Itinerario didáctico por la sierra de Albarracín. Serie Geográfica, 18, 101–116.

Santolaria Botet, A. (2014). La ciudad como recurso didáctico. Edetania: Estudios y Propuestas Socio-Educativas, 45, 235–244.

Secall, J. (1906). De Albarracín a Cuenca, por Fuente-García. Montes, XXX (713–714), 538–575.

Serrano Gil, Ó., Aparicio Guerrero, A. E., García Marchante, J. S., & Fernández Fernández, M. C. (2018). El medio rural como recurso didáctico: un itinerario geográfico por el campichuelo conquense, en A. García de la Vega (Ed.), Contribución didáctica al aprendizaje de la geografía (pp. 735–750). Madrid: AGE y UAM.

Silva Pérez, M. R. (2009). Agricultura, paisaje y patrimonio territorial. Los paisajes de la agricultura vistos como patrimonio. Boletín de la Asociacion de Geógrafos Españoles, 49, 309–334. https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/786

Soares da Mota Duarte, C. (2011). O lugar e o barrio no ensino de geografia: refletindo sobre situaçôes de ensino en uma escola da periferia de Ubelândia-MG. Ensino de Geografia, 2 (3), 113–136. https://doi.org/10.5935/2238-1279.20200038

Strachulski, J & Floriani, N. (2016). Enfoques geográficos y etnocientífico del paisaje rural: geosímbolo, representaciones de la naturaleza y prácticas productivas. Revista LIDER, vol. 18 (28), 142-171.

Tomàs, C., Vilarrasa Cunillé, A., & Figueras, P. (1995). La escuela y la ciudad educadora. Iber: Didáctica de Las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 3, 57–66.

Tonucci, F. (2001). La ciudad de los niños. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Troitiño Vinuesa, M. Á. (1994). El significado y el valor de la Ciudad Alta de Cuenca. Añil: Cuadernos de Castilla-La Mancha, 5, 66-67.

UNESCO. (2016). Guía didáctica ciudad patrimonio de la Humanidad (diversas ciudades). Ministerio de Educación, Cultura y Deporte y Ciudades Patrimonio de la Humanidad.

Urteaga González, L., & Capel Sáez, H. (1982). La geografía y la didáctica del medio urbano. Revista de Geografía, 16-17, 113–128.