Trashumance from the geographical field: a practical proposal to deepen into cultural heritage

Main Article Content

Mª Dolores Palazón Botella
Antonio Contreras de Vera
María Griñán Montealegre
Ángel Gómez Martín

Abstract

Transhumance is an ancestral livestock practice that struggles to survive while its consideration as intangible heritage is underpinned. Its knowledge at a university level has traditionally been limited to veterinary studies, but the cultural and heritage implications that underlie it mean that it can be the focus of attention in other areas. This is what we intend to demonstrate in the present work, which analyzes the results of a practical proposal, based on the combination of quantitative and qualitative methodologies, developed to link the theoretical contents of the "Cultural Heritage" subject of the Degree in Geographical Science and Technology of the University of Murcia with the heritage of this activity. The conclusions drawn have highlighted that promoting sustained exercises in heritage education stimulate the understanding and application of the skills that a future geographer must master in this field of work.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Palazón Botella, M. D., Contreras de Vera, A. ., Griñán Montealegre, M. ., & Gómez Martín, Ángel . (2022). Trashumance from the geographical field: a practical proposal to deepen into cultural heritage. Didáctica Geográfica, (23), 83-102. https://doi.org/10.21138/DG.636
Section
Artículos

References

Antón, F. J. (2007). Trashumancia y turismo en España. Cuadernos de Turismo, 20, 27-54.

Ayuntamiento de Molina de Segura (2021). Itinerario ecoturístico Los Cordeles. http://portal.molinadesegura.es/index.php?option=com_content&view=article&id=594&Itemid=1148

BOE (2021). Ley 10/2015, de 26 de mayo, para la salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2015-5794

BOE (2021). Ley 3/1995, de 23 de marzo, de Vías Pecuarias. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1995-7241

BOE (2021). Real Decreto 385/2017, de 8 de abril, por el que se declara la Trashumancia como Manifestación Representativa del Patrimonio Cultural Inmaterial. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2017-4009

CARM. Presidencia, Turismo y Deportes (2003). Estudio de itinerarios ecoturísticos. https://www.carm.es/web/pagina?IDCONTENIDO=11172&IDTIPO=100&RASTRO=c1095$m

Contreras, A., Sánchez, A., Corrales, J.C., García- Galán A, García, E., De la Fe, C., Aldeguer, M.P. & Gómez-Martín, A. (2021). La trashumancia del ovino segureño: una oportunidad para la innovación docente en veterinaria. Anales de Veterinaria de Murcia, 35, 31-47. https://doi.org/10.6018/analesvet.413011

Fontal, O. (2016). Educación patrimonial: retrospectiva y prospectivas para la próxima década. Estudios Pedagógicos, 42(2), 415-436. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000200024

Life Cañadas (2022). El proyecto Life Cañadas lanza su unidad didáctica. https://www.lifecanadas.es/desde-el-life-canadas-celebramos-el-dia-de-las-vias-pecuarias/

Manzano, P. (2020). Control veterinario, pastoreo móvil y sostenibilidad. Albéitar: publicación veterinaria independiente, 240, 18-20. https://www.researchgate.net/profile/Pablo-Manzano/publication/349591046_Control_veterinario_pastoreo_movil_y_sostenibilidad_Revista_Albeitar_ISSN_1699-7883/links/60379b24299bf1cc26edcf09/Control-veterinario-pastoreo-movil-y-sostenibilidad-Revista-Albeitar-ISSN-1699-7883.pdf

Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente (2012). La trashumancia en España: Libro Blanco. https://cpage.mpr.gob.es/producto/la-trashumancia-en-espana/

Ministerio de Cultura y Deporte (2015). Texto Plan Nacional de Salvaguarda del Patrimonio Cultural Inmaterial. http://www.culturaydeporte.gob.es/planes-nacionales/dam/jcr:74b2f235-d9c0-41e0-b85a-0ed06c5429da/08-maquetado-patrimonio-inmaterial.pdf

Ministerio de Cultura y Deporte (2021a). Plan Nacional de Emergencias y Gestión de Riesgos en Patrimonio Cultural. https://www.culturaydeporte.gob.es/planes-nacionales/planes-nacionales/emergencias-y-gestion-riesgos.html

Ministerio de Cultura y Deporte (2021b). Plan Nacional de Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial. http://www.culturaydeporte.gob.es/planes-nacionales/planes-nacionales/salvaguardia-patrimonio-cultural-inmaterial.html

Moya, J. A. & Moyano, M. (2002). La Vereda Real. De Jumilla al Puerto de la Antigua Ruta de los Trashumantes. Natursport.

Orduna, P. M. & Mateo, Mª. R. (2018). Etnoveterinaria trashumante Navarra. Un nexo de unión entre los pastores de la montaña y la Bardena Real. Revista del Centro de Estudios Merindad de Tudela, 26, 127-165. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6802453

Palazón, Mª. D. (2016). El patrimonio cultural en los estudios de geografía y ordenación del territorio. Didáctica Geográfica, 17, 113-136. https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/362

Ramo-Gil, Mª. Á. (2014). La trashumancia como elemento integrador entre conocimientos teóricos y prácticos en la producción ovina. Revista Complutense de Ciencias Veterinarias, 8(1), 7. https://www.proquest.com/openview/da917cac96dfd89ef1a3e8d6918966d0/1?cbl=54851&pq-origsite=gscholar

Santacana, J. & Llonch, N. (2015). El patrimonio cultural inmaterial y su didáctica. Trea.

Sanz, N. & Alonso, A. (2020). La escape room educativa como propuesta de gamificación para el aprendizaje de la historia en educación infantil. Didácticas específicas, 22, 7-25. https://revistas.uam.es/didacticasespecificas/article/view/11432/12174

Timón, Mª. P. & Domingo, M. (2012). Resumen del Plan Nacional de Salvaguarda del Patrimonio Cultural Inmaterial. Anales del Museo Nacional de Antropología, 14, 29-44.

UNESCO (2003). Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial de 2003. http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=17716&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

UNESCO (2021). Listas Patrimonio de la Humanidad Inmaterial. https://ich.unesco.org/es/listas

Universidad de Murcia (2021a). Grado en Ciencia y Tecnología Geográficas. Guía Docente Patrimonio Cultural. https://aulavirtual.um.es/umugdocente-tool/htmlprint/guia/Rzrjk2hrRBzn4sngVjdkmCu8vroh4CBCOgVdIwRN51rP6tLq24u

Universidad de Murcia (2021b). Grado en Ciencia y Tecnología Geográficas. https://www.um.es/web/estudios/grados/cytgeograficas

Universidad de Murcia (2021c). Grupo de Investigación de Sanidad de Rumiantes. Trashumancia e innovación docente. https://www.um.es/web/sanidadderumiantes/practicas-con-ganaderias-trashumantes

Venegas, C., García, I., Rodríguez, J., Coronado, A., Domínguez, J. J. & Pedregal, B. (2021). Propuesta metodológica para el estudio de las vías pecuarias desde el paisaje. Aplicación al Cordel de Gambogaz (Sevilla). Ciudad y territorio, LIII-207, 119-140.