Intergenerational relationships in formal education. An experience for geographic learning

Main Article Content

Juan Samuel García Hernández

Abstract

Intergenerational contact is an unquestionably valuable source for geographic learning. Relationships between younger and older people offer educational opportunities that have been used with some frequency in informal training contexts. However, the promotion of educational projects that facilitate the link between generations has been less frequent in the field of formal education, and their importance in official curricula has only appeared since the last regulatory reforms. This proposal analyses the potential of the intergenerational perspective within the framework of the teaching-learning of Geography and offers a practical experience in applying this approach to Compulsory Secondary Education. The “Harvesting Experiences” project has allowed students to get closer to their social environment through an active, meaningful and contextualised learning process that promotes participatory attitudes and transformation at the local and community level.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Hernández, J. S. (2025). Intergenerational relationships in formal education. An experience for geographic learning. Didáctica Geográfica, (26), 131–151. https://doi.org/10.21138/DG.725
Section
Artículos

References

Buitrago, O. (2005). La educación geográfica para un mundo en constante cambio. Biblio 3W. Revista bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, X(561). Retrieved from https://www.ub.edu/geocrit/b3w-561.htm

Chang, C. H., & Wu, B. S. (2018). Teaching geography with technology—a critical commentary. Learning geography beyond the traditional classroom: Examples from Peninsular Southeast Asia, 35-47.

Consejo de la Unión Europea (2000). Carta de los Derechos Fundamentales de la Unión Europea. Diario Oficial de la Comunidades Europeas. C 364/1

BOC núm. 58, de 23 de marzo de 2023. Decreto 30/2023, de 16 de marzo, por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato en la Comunidad Autónoma de Canarias. http://www.gobiernodecanarias.org/boc/2023/058/001.html

Decreto 30/2023, de 16 de marzo, por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato en la Comunidad Autónoma de Canarias. BOC Nº 058, de 23 de marzo de 2023. https://www.gobiernodecanarias.org/boc/2023/058/001.html

Delgado-Acosta, C. R., Calero-Martín, C. G., & González-Bencomo, H. (2016). Potencialitat dels espais públics oberts per a les relacions intergeneracionals. Un estudi de cas a la ciutat de Santa Cruz de Tenerife (Canàries, Espanya). Documents d'anàlisi geogràfica, 62(1), 5-25. https://doi.org/10.5565/rev/dag.253

Delors, J. (1994). Los cuatro pilares de la educación. In La educación encierra un tesoro. México: el correo de la UNESCO, 91-103.

Díaz, P. & Sánchez, M. (2005). Los programas intergeneracionales. In Pinazo, S. y Sánchez, M. (2005). Gerontología: Actualización, innovación y propuestas (pp. 393-432). Madrid: Pearson Prentice-Hall.

Gillate, I., Ibáñez, A., & Vicent, N. (2012). Educación y memoria viva: los programas intergeneracionales. In XXIII Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales. Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las Ciencias Sociales (2012), p 63-70. Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales: Díada Editora.

Huelmo García, J. (2016). Programas de innovación intergeneracional en centros educativos rurales. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 1(1), 355-362. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.223

Kaplan, M., & Thang, L.L. (2002). Intergenerational Programs in Japan: Symbolic Extensions of Family Unity. In M. Kaplan, N., Henkin & A. Kusano (Eds.), Linking Lifetimes. A Global View of Intergenerational Exchange (pp. 151-171), Lanham, NY: University Press of America.

Ley, N. V., Morocho, M. E., & Espinoza, E. (2021). La tecnología educativa para enseñanza de la geografía. Conrado, 17(82), 465-472. Retrieved from https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1979

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE Nº. 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf

Mannion, G. (2016). Intergenerational education and learning: We are in a new place. Families, intergenerationality, and peer group relations, 5, 1-21.

Martínez Heredia, N., & Rodríguez García, A.M. (2018). Educación intergeneracional: un nuevo reto para la formación del profesorado. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(33), 113-124. https://doi.org/10.21703/rexe.20181733nmartinez7

Mendia, R. (2016). El aprendizaje servicio: una metodología para la innovación educativa. Fundación Zerbikas, 16. Retrieved from https://www.zerbikas.es/zerbika/

Montero, I. (2003). La educación intergeneracional: ¿Utopía o realidad? Bedmar, M. & Montero, I. (coords.). La educación intergeneracional: un nuevo ámbito educativo. Madrid: Dykinson (pp. 111-124).

Montero, I., & Bedmar, M. (2009). Educación en valores: La perspectiva axiológica desde una experiencia intergeneracional. Sociedad educadora, sociedad lectora: XXII Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social, 127, 209.

Ojeda, D. E., & López, E. (2017). Relaciones intergeneracionales en la construcción social de la percepción del riesgo. Desacatos, 54, 106-121.

Otero, Á., Pastor, M. V. Z., Béland, F., Laso, Á. R., & de Yébenes, M. J. G. (2006). Relaciones sociales y envejecimiento saludable. Fundación BBVA.

Pinazo, S., Sánchez, M., Sáez, J., Díaz, P. & López, J. (2009). La mejora de la convivencia escolar desde la intergeneracionalidad. La mentorización como recurso. Informació Psicológica, 95, 27-45. https://www.informaciopsicologica.info/revista/article/view/168

Real Decreto 217/2022 por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. BOE Nº 076, de 29 de marzo de 2022. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-4975

Sánchez, M., Whitehouse, P. & Johnston, L. (2018). Intergenerational Learning and Education in Schools and Beyond. Journal of Intergenerational Relationships, 16(1-2), 86-103. https://doi.org/10.1080/15350770.2018.1404380

Solari, M. & Borrero, R. (2023) (Coords.). La LOMLOE: Una oportunidad para mejorar la sociedad del siglo XXI. Dossier Graó, 8.

Villavicencio, R., & Uribe, R. (2017). Supervisión del aprendizaje situado: camino hacia un modelo didáctico. In XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, (pp. 1-11). San Luis de Potosí, 2017. Retrieved from https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2755.pdf