The evaluation in the Didáctica Geográfica journal: a bibliometric review
Main Article Content
Abstract
The bibliometric review carried out in this contribution focuses on an analysis of the Didáctica Geográfica journal and on the subject of evaluation. The temporal delimitation of this work corresponds to the last five years, although it really addresses a broader period that affects the so-called Second Epoch (1996-…) of the journal. The main contribution of this article is to advance in an essential component both in the investigation and in the teaching of geography: the evaluation. The results of the analysis have revealed the scarcity of research related to evaluation in the teaching of geography, and what is more significant, the paucity of evaluation criteria in the didactic experiences and productions of Geography. With this result, the need to detail the evaluation and not reduce it many times to the criteria derived from the academic grades (grades), or ignore it, is proposed.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bauman, Z. (2013). La cultura en el mundo de la modernidad líquida. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España.
Comisión de Mujeres y Ciencia del CSIC. (2020). Informe Mujeres Investigadoras. https://mujeresconciencia.com/2020/07/03/informe-mujeres-investigadoras-csic-2020/
Fraga, J., Tonini, I. Mª, Santos de Oliveira, S. (2017). Geografia, diálogos, reflexividades e aproximações. Curitiba (Brasil): Editora CRV.
García, A. L. (1988). Criterios básicos para la evaluación del aprendizaje de la geografía. Revista de la Facultad de Geografía e Historia, 3, 383-392.
García M., Villar, A., Fraile, P., Sánchez, N. y Márquez, J. (2018). Se hace geografía al andar: la salida de campo itinerante y senderista. Didáctica Geográfica, 19, 103-125. https://doi.org/10.21138/DG.418
Gómez-Carrasco, C. J., López-Facal, R. y Rodríguez-Medina, J. (2019). La investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales en revistas españolas de Ciencias de la Educación. Un análisis bibliométrico (2007‐2017). Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 37, 67‐88. https://doi.org/10.7203/dces.37.14440
Jerez, O. y Córdoba, M. A. (2016). La producción científica sobre didáctica de la geografía en España y su difusión en el siglo XXI. Revisión de la segunda época de la revista Didáctica Geográfica (1996-2015). In R. Sebastiá y E. M. Tonda (Eds.), La investigación e innovación en la enseñanza de la Geografía (pp. 759-780). San Vicente del Raspeig: Universidad de Alicante.
Labarca, R., Barreto, B. y Bernal, J. (2018). Potencialidades geográficas de la Laguna de las Peonías (Venezuela) como museo natural para la enseñanza de la geografía física. Didáctica Geográfica, 19, 127-148. https://doi.org/10.21138/DG.419
Labarca, R. J. y Gouveia, E. L. (2020). Los procesos exogenéticos: una geo-ruta didáctica por la costa occidental del Lago Maracaibo (Venezuela). Didáctica Geográfica, 21, 175-201. https://doi.org/10.21138/DG.498
López, J.A.; Martínez, R. (2016). La cartografía digital y los sistemas de información Geográfica, a través de las publicaciones del grupo de Didáctica de la AGE y la revista Didáctica Geográfica. 613-624. En R. Sebastiá y E. Mª Tonda, La investigación e innovación en la enseñanza de la Geografía. Alicante: Universidad de Alicante.
López, J. A. y Peral, A. J. (2017). Las vías verdes: escenario para trabajar el medio rural en educación primaria. Didáctica Geográfica, 18, 171-192. https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/388
Lucendo, A. L. (2016). Propuesta de metodología docente para la adaptación de materias de geografía descriptiva al EEES: el caso de la asignatura de Geografía de Europa. Didáctica Geográfica, 17, 79-100. https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/360
Morote, A. F. (2017). El parque inundable “La Marjal” de Alicante (España) como propuesta didáctica para la interpretación de los espacios de riesgo de inundación. Didáctica Geográfica, 18, 211-230.
Morote, A. F. y Hernández, M. (2019). Propuesta de un recurso didáctico para la interpretación del paisaje. La salida de campo en la antigua Laguna de Villena (Alicante). Didáctica Geográfica, 20, 95-121. https://doi.org/10.21138/DG.457
Morote, A.F. (2020) La investigación sobre manuales escolares de Geografía españoles: Análisis bibliométrico (1980-2019). Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 40(2), 467-497. http://dx.doi.org/10.5209/AGUC.72983
Najarro, U. y Maroto, J. C. (2019). El desarrollo de las competencias sociales y cívicas en ciencias sociales: itinerario didáctico por los restos fenicios de Almuñécar (Granada). Didáctica Geográfica, 20, 123-152. https://doi.org/10.21138/DG.458
Prieto, J. A., Valera, J. y Gomariz, F. A. (2011). Propuesta de evaluación de la Geografía y de la Historia en el Bachillerato de investigación. En P. Miralles, S. Molina y A. Santisteban (Eds.), La evaluación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las ciencias sociales (403-412). AUPDCS. http://www.didactica-ciencias-sociales.org/publicaciones_archivos/2011-murcia-La_evaluacion_I.pdf
Sande, E. (2005). Simulación y evaluación. Didáctica Geográfica, 7, 497-510.
Santos, M. A. (1988). Patología general de la evaluación educativa. Infancia y Aprendizaje, 41, 143-158.
Sebastiá, R. y Tonda, E. M. (2011). Características y evolución de la revista Didáctica Geográfica. Didáctica Geográfica, 12, 19-48.
Sebastiá, R. y Tonda, E. M. (2014). Didáctica de la Geografía en la revista Enseñanza de las Ciencias Sociales: Análisis bibliométrico y definición de las principales vías de investigación. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 13, 107-116. https://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/285780
Sebastiá, R. y Tonda, E. M. (2015). El concepto del espacio geográfico en la enseñanza de la Geografía en los niveles educativos no universitarios. Análisis bibliométrico. In J. de la Riva, P. Ibarra, R. Montorio, y M. Rodrigues (Eds.), Análisis espacial y representación geográfica: innovación y aplicación, (pp. 1505-1514). Zaragoza: Universidad de Zaragoza-AGE.
Sebastiá, R. y Tonda, E. M. (2016). Evaluación de recursos didácticos TIC: Lecciones de orientación espacial en “mi amiga la tierra”, Instituto Geográfico Nacional (España). In L. Alanís, J. Almuedo, G. De Oliveira, R. Iglesias y B. Pedregal (Coords.), Nativos digitales y geografía en el siglo XXI: Educación geográfica y sistemas de aprendizaje (pp. 718-729). Madrid: Grupo de didáctica de la Geografía de la Asociación de Geógrafos Españoles.
Valera, F. J., Gomariz, F. y Prieto, J. A. (2011). Hacia una evaluación de la Geografía en Educación Secundaria: la aplicación de los principios del método geográfico y las competencias básicas. En P. Miralles, S. Molina y A. Santisteban (Eds.), La evaluación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las ciencias sociales (461-470). AUPDCS. http://www.didactica-ciencias-sociales.org/publicaciones_archivos/2011-murcia-La_evaluacion_I.pdf