Exploring your city: becoming aware of the urban environment and its relevant problems through inquiry and technology
Main Article Content
Abstract
Learning and understanding the environment in which we live is one of the basic concepts citizens need to acquire; even more so in environments as complex as urban spaces with the challenges we face today. This study is based on an adaptation of the Geo-Inquiry methodology. It presents a novel approach to actively explore the environment where students live through Secondary Education. As part of a Service Learning (SL) project, 39 students in the third year of Compulsory Secondary Education carried out a total of 13 activities in the urban space of Albacete. These activities focused on SDG 11: Sustainable Cities and Communities supported by geotechnological tools, fieldwork and decision-making, among others. Specifically, they investigated relevant social problems of their city such as: the need to pedestrianise some of its streets and the implications and synergies that this entails. For this purpose, the students took measurements in the field and used Geographic Information Systems (GIS). They had the opportunity to see the impact of their work by sharing their findings with the university community and expressed a high degree of satisfaction with the activities.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
+quealba. (2022). El centro de Albacete ya es peatonal... a falta de los maceteros y la inauguración oficial. https://www.masquealba.com/noticias/albacete/item/56308-el-centro-de-albacete-ya-es-peatonal-a-falta-de-los-maceteros-y-la-inauguracion-oficial.html
Araya Palacios, F., & Oberle, A. (2023). Proyecto Geo-inquiry: aportes conceptuales y didácticos para el razonamiento geográfico. Didáctica Geográfica, 113(24), 113–134. https://doi.org/10.21138/DG.658
Benejam, P. (2002). La didáctica de las Ciencias Sociales y la formación inicial y permanente del Profesorado. Enseñanza De Las Ciencias Sociales: Revista de investigación, 1, 91-95. https://raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126133
Brooks, C., Butt, G., & Fargher, M. (2017). The Power of Geographical Thinking (C. Brooks, G. Butt, & M. Fargher, Eds.). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-49986-4
Colomer Rubio, J. C., Sáiz Serrano, J., & Bel Martínez, J. C. (2018). Competencia digital en futuros docentes de Ciencias Sociales en Educación Primaria: análisis desde el modelo TPACK. Educatio Siglo XXI, 36(1), 107–128. https://doi.org/10.6018/j/324191
Consejería de Educación, C. y D. (2022). Decreto 82/2022, de 12 de julio, por el que se establece la ordenación y el currículo de Educación Secundaria Obligatoria en la comunidad autónoma de Castilla-La Mancha. Diario Oficial de Castilla-La Mancha, Num.134, Art. 134.
Córcoles-Tendero, J. E., Tirado Olivares, S., & Cózar Gutiérrez, R. (2024). Enseñando ciencias sociales con un enfoque centrado en mapas digitales y APPangea. Aprender Historia En El Siglo XXI. Competencias Para La Conciencia y El Pensamiento Histórico, 2024, Págs. 282-294, 282–294. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9364361
Europapress. (2023). Serrano (PP) terminará la peatonalización del centro de Albacete, desde el Altozano hasta la calle Feria. https://www.europapress.es/castilla-lamancha/noticia-serrano-pp-terminara-peatonalizacion-centro-albacete-altozano-calle-feria-20230514163938.html
Fisher, D., & Frey, N. (2013). Collaborative Conversations Speaking and listening standards ensure that students can communicate effectively and build on one another’s ideas. www.nassp.org/PL0413frey
Gómez-Carrasco, C. J., Miralles-Martínez, P., & López-Facal, R. (2021). Handbook of Research on Teacher Education in History and Geography. Peter Lang AG. https://doi.org/10.3726/B18091
Granados Sánchez, J. (2017). La formulación de buenas preguntas en didáctica de la geografía. Documents, 63, 545–559. https://doi.org/10.5565/rev/dag.495
Hernández, A. J. M., & Martínez, M. J. L. (2022). Didáctica de las Ciencias Sociales en Educación Infantil: expectativas curriculares y formación docente. Educatio Siglo XXI, 40(3), 61–82. https://doi.org/10.6018/EDUCATIO.487691
Liceras, Á., & Romero, G. (2016). Didáctica de las Ciencias Sociales. Fundamentos, contextos y propuestas. Pirámide
Ministerio de Educación Cultura y Deporte. (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, Educación. BOE Núm.340, 340, 1–86. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2020-17264
Ministerio de la Presidencia, R. con las C. y M. D. (2022). Real Decreto 1052/2022, de 27 de diciembre, por el que se regulan las zonas de bajas emisiones. BOE Núm. 311. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/12/27/1052
Ministerio de Universidades. (2023). Datos y cifras del Sistema Universitario Español 22-23. In Programa Editorial del Ministerio de Universidades. https://www.universidades.gob.es/wp-content/uploads/2023/04/DyC_2023_web_v2.pdf
Moreno-Vera, J. R., & Alvén, F. (2020). Concepts for historical and geographical thinking in Sweden’s and Spain’s Primary Education curricula. Humanities and Social Sciences Communications, 7(1). https://doi.org/10.1057/s41599-020-00601-z
National Geographic Education. (2017). GEO-Inquiry process: educator guide. National Geographic Society. https://media.nationalgeographic.org/assets/file/Educator_Guide_Geo_Inquiry_Final_2.pdf
Pelletier, K., Robert, J., Muscanell, N., Mccormack, M., Reeves, J., Arbino, N., Grajek, S., Birdwell, T., Liu, D., Mandernach, J., Moore, A., Porcaro, A., Rutledge, R., Zimmern, J. (2023). 2023 EDUCAUSE Horizon Report. Teaching y Learning Edition. https://library.educause.edu/resources/2023/5/2023-educause-horizon-report-teaching-and-learning-edition
Prieto Navarro, L. (2006). Aprendizaje activo en el aula universitaria: el caso del aprendizaje basado en problemas. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 64(124), 173–196. https://revistas.comillas.edu/index.php/miscelaneacomillas/article/view/6558
Roberts, M. (2014). Powerful knowledge and geographical education. Curriculum Journal, 25(2), 187–209. https://doi.org/10.1080/09585176.2014.894481
Rosas, R., & Sebastián, C. (2001). Piaget, Vigostsky y Maturana: Constructivismo a tres voces. In Laboratorium Penelitian dan Pengembangan FARMAKA TROPIS Fakultas Farmasi Universitas Mualawarman, Samarinda, Kalimantan Timur (Issue April). AIQUE. https://www.casadellibro.com/libro-piaget-vigotski-y-maturana-constructivismo-a-tres-voces/9789507017766/792319
Sánchez, J. G. (2021). Educación geográfica para la consecución de los objetivos de desarrollo sostenible. Didáctica Geográfica, 22, 13–19. https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/638
Scholten, N., Caldis, S., & Sprenger, S. (2022). Intervention Studies to Improve Initial Teacher Education in Geography: A Scoping Review. In International Perspectives on Geographical Education (pp. 9–24). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04891-3_2
Serrano, C., Velarde, M., & Serrano, J. (2021). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible como contenido transversal en la enseñanza de la geografía. Una experiencia de gamificación en 1.o de ESO. Didacticae: Revista de Investigación En Didácticas Específicas, 9, 7–24. https://doi.org/10.1344/DID.2021.9.7-24
Tirado-Olivares, S., Cózar-Gutiérrez, R., González-Calero, J. A., & Dorotea, N. (2024). Evaluating the Impact of Learning Management Systems in Geographical Education in Primary School: An Experimental Study on the Importance of Learning Analytics-Based Feedback. Sustainability, 16(7), 2616. https://doi.org/10.3390/SU16072616
Tüzün, H., Yilmaz-Soylu, M., Karakuş, T., Inal, Y., & Kizilkaya, G. (2009). The effects of computer games on primary school students’ achievement and motivation in geography learning. Computers and Education, 52(1), 68–77. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.06.008